M-suvarna spurtar 0 – 100 km/tim på 4,2 sekunder, men det kostar minst 11 liter bensin per 100 kilometer.
Med nya X5 och X6 M menar BMW att de byggt motorstarkaste X-bilarna någonsin. Men smakar det så kostar det, såväl i bilhallen som vid bensinpumpen.
BMW X5 M och X6 M har fått samma dubbelturboladdade 4,4 liters V8 som hittas under huven på prestanda-sedanen M5. Motorn som konstruerats med de två turboaggregaten placerade mellan cylinderbankarna levererar 575 hk/750 Nm i M-suvarna.
Båda bilarna får BMW:s åttastegade dubbelkopplingslåda Steptronic som standard. Växlingar sker automatiskt eller med M-specifika aluminiumpaddlar bakom ratten. Sprinten 0 – 100 avverkas på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim.
Chassit är luftfjädrat och har tre förinställda lägen: Comfort, Sport och Sport+. Hjulupphängningens dubbla triangellänkar har omarbetas för bland annat ökad camber-vinkel, fjädrarna har blivit hårdare och markfrigången är sänkt 10 millimeter närmare vägen.
M-emblem, större luftintag i fronten och gälar bakom framhjulen skvallrar om att det inte är en vanlig X5 eller X6 du fått syn på. Bränsleförbrukningen är oblyga 11,1 l/100 km vid blandad körning och koldioxidutsläppet landar på 258 g/km, enligt BMW själva.
Bilen kan köpas från och med i april nästa år och priset är cirka 1 130 000 kronor för en X5 M medan X6 M går på cirka 1 165 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya sport-suvar?
Båda bilarna får BMW:s åttastegade dubbelkopplingslåda Steptronic som standard. Växlingar sker automatiskt eller med M-specifika aluminiumpaddlar bakom ratten. Sprinten 0 – 100 avverkas på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim.
Chassit är luftfjädrat och har tre förinställda lägen: Comfort, Sport och Sport+. Hjulupphängningens dubbla triangellänkar har omarbetas för bland annat ökad camber-vinkel, fjädrarna har blivit hårdare och markfrigången är sänkt 10 millimeter närmare vägen.
M-emblem, större luftintag i fronten och gälar bakom framhjulen skvallrar om att det inte är en vanlig X5 eller X6 du fått syn på. Bränsleförbrukningen är oblyga 11,1 l/100 km vid blandad körning och koldioxidutsläppet landar på 258 g/km, enligt BMW själva.
Bilen kan köpas från och med i april nästa år och priset är cirka 1 130 000 kronor för en X5 M medan X6 M går på cirka 1 165 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya sport-suvar?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt, väldigt onödiga bilar. Och fula är de också.
@Raphael
Det är din åsikt.
Ja - det verkar ju vara nåt verkligt livsnödvändigt i dagens hastighetsbegränsade värld... Inte att undra på att BMW behöver eldrivna bilar för att balansera ut dessa effektmonster så att medelvärdet på utsläppen blir hanterbart och inom gränserna.
Vill jag ha en sportig bil med bra väghållning köper jag nog hellre M5 än dessa högbyggen.
mv73, ja har jag påstått något annat än att det är min åsikt? Jag skrev inte att det var din åsikt... Jag tycker vi lever i en tragisk värld om bränsleslukande och resursslösande åbäken är vad marknaden efterfrågar och behöver. Detta visar att BMW inte tar faktorer som återvinning, låga utsläpp och vänlighet mot miljön och djur på särskilt stort och seriöst allvar. Deras elbilar, hybrider och vätgas-experiment handlar bara om skådebröd, vad de verkligen vill pumpa ut är tydligen det raka motsatta. Och världen förlorar på det, klimatet förlorar på det, naturen förlorar på det. Människan är som vanligt sin största fiende och ser inget problem i att förstöra sina egna livsbetingelser.
Tyska biltillverkare är på väg mot en återvändsgränd med sina fossila bilar med för stora utsläpp. Biltillverkarna gråter ut hos EU som har mage att kräva lägre utsläppsnivåer i en när framtid, och genom att Tyskland bestämmer det mesta i EU så skjuter man naturligtvis på de omöjliga kraven på utsläpp.
http://www.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve
Jag är ingen miljömupp. Tycker stora starka motorer är häftigt. Det är nåt speciellt när man får läsa om starkare och starkare bilmotorer. Men samtidigt så är jag ingen fartmänniska, vilket kan låta motsägelsefullt. Men det har mest med motorljud och att jag faschineras av fakta och vad människan kan skapa i teknikväg. Jag älskar att titta och lyssna på all sorts motorljud på Youtube t.ex. Från den minsta lilla 2 hästkrafter inombords båtmotorn och uppåt. Sen om man nu ska börja hårddra, så visst är det onödigt att ha massa hästkrafter och stora motorer. Men det är svårt att inte tycka om det NÄR man tycker om det.
Jag tycker om BMW men dessa X-modellerna är ju bara så otroligt onödiga.
Vill man köra sportig med en motorstark bil så är ju SUV det sämsta man kan ha.
Shogun och Previa, varför besöker ni ens motorsajter? Håll er till Toyotas kundtidning. Ni är pinsamma!
Intresserade av att ser hur ni kan få varje artikel till att Toyota är bäst, möjligen.
Bilvärlden kretsar inte kring Toyota! Toyota är inte referensmärket som alla vill efterlikna men inte lyckas. Toyota är inte ledande vad gäller teknik. Toyota är ett mainstream märke som säljer skittråkiga bilar till bilointresserade människor och det är så jävla fånigt och tröttsamt att se era desparata försök att hamra in Toyotapropaganda i varenda djävla artikel. Lägg ner och skaffa er ett liv!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.