På måndagseftermiddagen ryckte den bayerska tillverkaren skynket från nya i3 och presenterade den eldrivna modellen vid evenemang i London, New York och Peking.
Just för storstäder som dessa tre har BMW utvecklat den fyrsitsiga bilen, som till stora delar är byggd i kolfiber och aluminium. Tack vare dessa lätta men starka material har dörrstolparna kunnat slopas, utan att kompromissa med säkerheten.
Bilen är utrustad med en elmotor som utvecklar 170 hästkrafter och 250 Newtonmeter. Motorn är monterad ovanför bakaxeln och förses med energi från ett 230 kilo tungt batteri av typen litiumjon, som i sin tur är integrerat i bilens golv.
Kraften levereras till bakhjulen via en enstegad växellåda och BMW utlovar en räckvidd mellan 13 och 16 mil, som förlängs med två mil om energisparande körläget Eco Pro aktiveras. När föraren släpper gaspedalen fungerar motorn som generator.
Batteriet kan laddas fullt via ett vanligt vägguttag på åtta timmar, men det går betydligt fortare om man använder bilens funktion för snabbladdning. På 30 minuter ska 80 procent av batteriet kunna laddas, men då krävs rätt utrustning.
Till den som oroar sig för "räckviddsångest" erbjuder BMW även en så kallad "räckviddsförlängare", vilket innebär att en tvåcylindrig bensinmotor på 650 kubik och 64 hästkrafter monteras i anslutning till elmotorn på bakaxeln.
Förbränningsmotorn driver inte hjulen utan fungerar som generator och förlänger på så sätt räckvidden till 30 mil. Bensintanken rymmer nio liter bränsle.
BMW betonar också att bilen är rolig att köra; bland annat lyfter man fram att tyngdpunkten är tacksamt låg tack vare batteriernas placering. 0-60 km/tim klarar bilen på 3,7 sekunder och 0-100 km/tim går på 7,2 sekunder.
Vad kommer då nya BMW i3 att kosta? Utgångspriset i Sverige blir 339 900 kronor och 375 900 kronor kostar versionen med räckviddsförlängare. Bilen lanseras i mitten av november och den kommer endast att säljas av tre återförsäljare: Bavaria Stockholm i Solna, Bilia Group Göteborg i Mölndal och Förenade Bil i Malmö.
Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Instrumentpanelen gör mig mållös. Men det är nog på ett negativt sätt iallafall.
375 900 kronor är mycket för en liten bil med osäkert andrahandsvärde som tar åtta timmar att tanka. Två möjliga kundkategorier; de som inte betalar själva (men ofta med skattepengar) och entusiaster som inte behöver ta privatekonomiska hänsyn.
Rent generellt anser jag att bilen är intressant. Jag ser nog till skillnad från Gunnar Lindberg en ganska stor kundkrets. Fyra mil jobbet och fyra tillbaka. Tre kilometer till ICA och tre kilometer hem. Klart för dagen, i med laddningssladden och bilen är klart för samma rutt dagen efter. Det svåra nu är att övertyga folk om att våga köpa en produkt som är förhållandevis dyr och oprövad.
Mitt största problem är fortfarande varför en elbil måste se så överstajlad ut. Varför inte göra dem som vanliga bilar? Jag stör mig på rymdskeppsutseendet.
Snygg front. Ganska lik Picanto, fast kanske inte fullt lika lyckad. Men så är det ofta. Kopian ser blekare ut än originalet. Just för att den kommer efter. Sidan lite plankad från Picasso. Dock mindre harmonisk. Hängmattan vid sidorutan, kanske ser ok ut när man vant sej. Men jag tror det påhittet kan bli ett sänke.
Helt klart bästa Elbilen hittills och därtill en av få BMW (bilar) jag därmed känner mig klart lockad av.
Både beroende på att jag har full tro till att BMW kan producera en Elbil med både fina material invändigt och bra körkänsla, något ingen tidigare lyckats med vad jag vet.
Dessutom tar jag av mig hatten för att de av allt att döma inte monterat någon lågtrimmad surhink till motor som de hittat på tippen utan en helt okej motor tagen från en MC.
Med tanke på teknik e.tc. så tycker jag absolut den här verkar vara ett bättre köp än en Prius för samma pengar!
Tror att elbilar som inte är fula för att de SKA vara fula (GM's gamla elbil tex), utan för att de bara ser trista ut, skulle sälja väldigt dåligt eftersom man inte får nåt mer än en tråkig bil med elmotor för pengarna. Sticker den däremot ut så syns den i trafiken och folk premieras med blickar för att de köpt en miljösnäll bil ;)
Ta den ytterst sparsmakat designade Mitsubishi i-Miev som exempel. Den kostar 363 000 kr. Vilken skulle man välja? Jämfört med BMWn med den rätt fräsiga träinredningen och utstickande designen. Eller Mitsun som ser ut som .. jag vet inte vad. En konceptbil från 90-talet :P
BMW:s inredning är väl inget att hylla, den är ju nästan Toyota-nivå?!
Varför skulle denna vara den bästa elbilen helt plötsligt?
Kör hellre Cheva Volt, Opel Ampera eller Tesla varje dag i veckan.
Tycker trots min tidigare kritik att bilen är bra prissatt inte minst då med tanke på vad andra elbilar kostar.
Bmw har tidigare sagt att deras kommande el och hybridbilar skulle bli dyra men den här tycks ju bli billigare än en Volt eller Prius Plug-In så det verkar lovande.
En oro är dock fortfarande att Bmw kanske begränsar upplagan till några tusen bilar för att sen "lägga den i malpåse igen" ?
Är rädd för att en begränsning är i åtanke med tanke på att bilen endast skall säljas hos tre återförsäljare.
Man kanske vänjer sig vid babydojan.
Om det här är den "skarpa" versionen så är den ovanligt spejsad. Inredningen är både originell och funktionell. Att ha så öppna skärmar utan nämnvärt bländskydd funkar faktiskt med de displayer som finns nu.
Bilen är påkostad i material och design. Det är nog rätt tänkt. Kunden får betala en hel del och bör känna att det är valuta för pengarna.
Drivlinan är av samma princip som i Volt/Ampera om man väljer hjälpmotor.
Junkers väljer hellre en Tesla - och vem gör inte det om man är beredd att hosta upp mer än det dubbla.
Ok den laddas på åtta timmar i ett vanligt vägguttag vilket innebär ca 18 kWh i batteriet till en kostnad av ca 30:- och detta kommer man då 13 mil på.
Det ger en energikostnad på ca 2:30/mil.
Jämför man med motsvarande konventionella bil så får den vid förbrukning av 0,7l/mil (tätortskörning) en energikostnad på ca 10:-/mil.
Sedan tillkommer kostnader för service som förmodligen blir avsevärt lägre på elbilen, men man kan nog inte räkna med att det blir mer än ca 8:- till 9:- billigare per mil med elbil.
Jag tror att det blir väldigt svårt att hämta hem ett köp av den här, eller någon annan elbil, ekonomiskt.
Man kan ju välja mellan dussintals likvärdiga konventionella bilar, med normalt utseende, för mindre än halva priset.
Men man vet ju inte, kanske kommer ytterligare subventioner, lika de i Norge, kanske ökar bränslepriserna kraftigt.
Apropå subventioner, är supermiljöbilsrabatten medräknad i angivna priser?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.