Tidigare har alla varianter av 1-serien haft en etta i modellnamnet, men nu har BMW beslutat att möblera om. Fortsättningsvis ska kupé- och cabrioletversionerna av den lilla prestigebilen säljas som en självständig modell, den nya 2-serien.
Först ut är 2-serie Coupé som nu visas officiellt för första gången. Bilen är baserad på 1-serien, men även om modellerna delar all väsentlig teknik är karossen unik för 2-serien. Mellan kofångarna mäter bilen 432 centimeter, det är elva centimeter längre än nuvarande 1-serien och sju centimeter längre än utgående 1-serie Coupé.
Den nya modellen blir också aningen bredare och lägre och den får en allmänt sportigare framtoning. Inuti bilen är dock utseendet likadant som i 1-serien.
I standardutrustningen finns ett tekniskt system som BMW kallar Driving Experience Control. Med det kan föraren välja mellan olika körlägen som justerar bland annat motorstyrningen, gasresponsen, stötdämpningen och växlingsmönstret.
När det gäller motorer finns fem alternativ att välja mellan. Tre dieslar: 218d med 143 hästar, 220d med 184 hästar och 225d med 218 hästar. Två bensinare: 220i med 184 hästar och toppmodellen M235i med 326 hästar. Sexstegad manuell växellåda är standard, åttastegad automatlåda finns som tillval. Alla modeller är bakhjulsdrivna.
Priserna i Sverige är ännu inte fastställda.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 2-serie Coupé?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldans snygg bil men hur tänker fotografen?? Rostig pråm o bakgrunden...Kunde vara roligare.
Snygg bil från fronten och till B-stolpen. Men sen.... Lägger upp en beskuren bild i forumet för den som är intresserade....
Jag tycker fronten är överdrivet designad och ser ut som ett elakt flin. De svarta "hålen" där dimljus brukar sitta är alldeles för stora.
Jag tycker den ser väldigt bra ut. Betydligt mer intressant formgivning än de flesta andra dussinbilar som nästan stöps i samma form.
Det som är lite nerdragande är fronten som känns överarbetad. Enklare linjer och färre veck hade sett mindre "japanskt" ut.
Rent objektivt så är den snyggare än föregångaren. Men samtidigt så är den tråkigare och allt för lik både 3, 5 och 7-serie.
Gamla 1-serie coupé var den fula ankungen, med en massa attityd :)
1-serie är en av de mest misslyckade bilarna på marknaden avseende design.
Men smaken är ju olika, 1-serie är ju inte direkt en försäljningssuccé om man så säger...
Mitt intresse för BMW avtog helt i slutet av 1970-talet då jag tog en kurva i lite för hög fart för den bilen.
Ok vi klarade oss, men det var nära och försäljningschefen för BMW som satt bredvid blev verkligt bekymrad.
Det var en av de modeller man laborerat med hårdare, mjukare stötdämpare och fjädrar i bakvagnen för att komma tillrätta med väghållningen.
Det hör till saken att jag passerat samma kurva i något högre fart några år tidigare med en Chevrolet från 1937 utan problem!
Nu har det ju egentligen ingen betydelse, BMW har ju omvittnat goda vägegenskaper, men det hade de då också, av en del!
Men inte av mig!
Och det sitter i, det här är en bil jag håller mig från, för mig finns det andra alternativ!
Ja belöningen på den modellen låg i att man höll sig kvar på vägen.
Det visade sig ju också att det var en rostkälke av första klass, men där var den ju långt från ensam på 1970-80-talet.
E28 var en riktigt rosthög, jag har haft en så jag vet. Stötfångare, dörrkanter, tanklucka rostade oavsett hur noga man var med tvätt och puts, men visst var den härlig att köra.
Jo jag erkänner att det funnits många modeller som var roliga att köra, men det hade Alfa också, men de rostade kanske ännu mer på den här tiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.