Volvo har visat upp en läcker P1800 med modern teknik under det klassiska skalet. Modellen, som presenterades i september och döptes till P1800 Cyan efter racingteamet som utvecklat den, har en fyrcylindrig turbomotor på 420 hk och väger inte mer än 990 kilo.
– Vi kunde förstås ha byggt en eldriven Volvo P1800 och fyllt den med all den senaste tekniken, komforten och lyxen. Men det var inte vad vi ville göra. Vi har stannat tiden och frusit en del av den i vår egen tidskapsel, säger Christian Dahl, vd och grundare av Cyan Racing.
Vid presentationen visades inga interiörbilder, men nu får vi möjlighet att titta in. Designteamet har inte installerat någon infotainmentskärm eller annan modern teknik, utan interiören har hållits enkel och trogen originalbilen.
Prislapp på 4,3 miljoner
Volvo P1800 Cyan har skalstolar, fyrpunktsbälten och läderklädd störtbur. Även instrumentpanelen är läderklädd och mätarna är unika för P1800 Cyan. Under motorhuven kan vi också se hur Volvos moderna VEA-motor ser ut utan plastpaneler och skydd.
– Vi har fokuserat på att skapa en interiör som reflekterar bildesignen från 1960-talet i en modern version. Vi har behållit den rena och förarorienterade interiören från originalet och försiktigt flyttat fram den med moderna material och teknologi, säger Ola Granlund, designchef på Cyan Racing.
Den moderna tolkningen av sportbilen har fått betydligt bredare spårvidd och högre vridstyvhet än gamlingen från 1960-talet. Volvo P1800 Cyan ska bara finnas i ”begränsad” upplaga och kostar 4,3 miljoner kronor.
Läs också: Volvos mystiska P1800 avslöjad – kostar över 4 miljoner
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill ha. :-)
Om jag hade 4,3 mille över att slänga bort på en bil finns det många som är mer köpvärda än den här.
Den vänder sig nog bara mot helt insnöade Volvoiter.
Men visst är den läcker, betydligt snyggare än Pelles original, men det är ju inte så underligt, det är ju ganska länge sedan den var modern.
Och en halv häst per kilo måste ju ge en avsevärd skjuts!
Lite kärvt bara om man måste använda den i Sverige där Trafikverket ser till att det går allt saktare på våra vägar.
modern eller inte... formspråket tilltalar tydligen fortfarande.. är man lite observant så ser man ganska många V90 på vägarna nu för tiden.. en gissning är att någon har sneglat på Pelles skapelse.
P1800 har aldrig varit speciellt imponerande och för 4,3 miljoner finns det betydligt häftigare bilar att välja bland.
@hakand, för mig påminner V90 betydligt mer om Opel Rekord D i Caravanutförande, (1972 - 1977).
Framförallt snett framifrån och snett bakifrån.
Den ser sämre ut än originalet!!! Volvo motorerna som är begränsat till 180 km/h kan trimmas till 210 -250 km/h utom XC40 T2 och XC40 T3, säger den tyska Volvotrimmaren Heico Spotiv i Teknikens Värld. Det kostar 15 - 20000 kronor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.