Tidigare i år dök det upp spionbilder på en mystisk och maskerad Volvo P1800 längs vägarna omkring Göteborg. Det visade sig att bilen köptes av en ingenjör på Polestar och det började spekuleras i om märket skulle konvertera den klassiska bilen till eldrift för att fira modellens 60-årsjubileum.
Så blir det dock inte. Nu har Cyan Racing, som är den officiella racingdelen i Geelykoncernen, visat upp vad det handlar om.
Den nygamla modellen heter Volvo P1800 Cyan och premiärvisades under onsdagen. Detta är en uppdaterad och moderniserad prestandaversion av den klassiska coupémodellen.
Turbomotor och låg vikt
Volvo P1800 Cyan har en 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor på 420 hästkrafter och 455 Nm. Den väger in på 990 kilo tack vare användning av kolfiber vilket ger ett imponerande vikt/effekt-förhållande.
Bilen har en femväxlad manuell dogleglåda, vilket innebär att ettan sitter nedåt till vänster för att växlingen mellan tvåan och trean ska gå snabbare på bana.
– Vi kunde förstås ha byggt en eldriven Volvo P1800 och fyllt den med all den senaste tekniken, komforten och lyxen. Men det var inte vad vi ville göra. Vi har stannat tiden och frusit en del av den i vår egen tidskapsel. Vi tog det bästa från det gyllene 60-talet och kombinerade det med dagens möjligheter för att få en ren och förfinad körupplevelse, säger Christian Dahl, vd och grundare av Cyan Racing.
Karossen har arbetats om med bredare spårvidd och vridstyvheten har förbättrats avsevärt. Enligt Cyan Racing kan motorn varva till 7 700 r/min och den har samma vridmomentskurva som en sugmotor trots att den alltså är turboladdad.
Imponerande prislapp
Volvo P1800 Cyan ska byggas i begränsad upplaga senare i år. Prislappen för att påbörja restaurerings- och modifieringsarbete hos Cyan Racing ligger på 500 000 dollar (motsvarande 4,3 miljoner kronor), uppger företagets presschef Johan Meissner för Vi Bilägare.
”Vi kommer att genomföra restaureringarna och modifieringarna av bilarna vid begäran från kund och vi har inga satta antal, men det handlar om mycket låga volymer. Vi vet ännu inte hur många som hamnar i Sverige”, skriver han i ett mejlsvar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.