Det är ingen tvekan om att coronakrisen fortsätter påverka den svenska bilförsäljningen. I juni minskade antalet nyregistrerade bilar med 22 procent jämfört med samma månad förra året, enligt nya siffror från branschorganisationen Bil Sweden.
Hittills i år är minskningen 25 procent. Å andra sidan har andelen elbilar och laddhybrider mer än fördubblats till 26 procent hittills i år. Det innebär långa leveranstider, enligt Bil Sweden.
”Det är fortfarande större efterfrågan än utbud av laddbara fordon, så huvuddelen av de laddbara fordonen som tillverkas och allokeras till Sverige är redan sålda. Detta är en effekt av att produktionen har varit stängd och att det redan innan krisen var längre leveranstider för dessa fordon som till stor del beställs av företag direkt från fabrikerna och inte från lagerbilar”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.
Läs också: Nya förslaget: Rabattfest för alla som köper ny bil
Inget ”kickstartpaket” hittills
Bil Sweden försöker fortfarande få igenom sitt ”kickstartpaket” som presenterades tidigare i år och som bland annat innehåller en skrotningspremie för den som gör sig av med en äldre bil och samtidigt köper en ny.
I paketet ingår även att regeringen måste lämna besked om hur förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider ska bli efter årsskiftet. Än så länge har Bil Sweden inte fått gehör för förslaget.
Hittills i år är 39 procent av alla nyregistrerade bilar bensindrivna och 26 procent har dieselmotor vilket innebär en kombinerad marknadsandel för förbränningsbilarna på 65 procent.
Laddhybriderna står för 19 procent av alla nyregistrerade bilar och elbilarna för sju procent.
Siffran visar antal registrerade bilar januari–juni 2020.
1. Volvo S/V60 (9 418)
2. Volvo S/V90 (4 831)
3. Volvo XC60 (4 561)
4. Volkswagen Passat (4 328)
5. Volkswagen Golf (4 184)
6. Volvo XC40 (4 160)
7. Kia Niro (3 813)
8. Volkswagen Tiguan (3 081)
9. Kia Ceed (2 395)
10. Skoda Octavia (2 158)
Siffran visar antal registrerade bilar januari–juni 2020.
1. Volvo V60 Twin Engine (3 204)
2. Volkswagen Passat GTE (2 564)
3. Kia Optima Plug-in Hybrid (2 029)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (1 877)
5. Volvo XC60 Twin Engine (1 782)
6. Tesla Model 3 (1 706)
7. Mitsubishi Outlander PHEV (1 651)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (1 144)
9. Renault Zoe (1 137)
10. Audi E-tron (1 035)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
laddbilarna ökar snabbt ... gäller stora, tunga, skitiga hybridbilar (företagsleasing) pga bidrag och skattefördelar, inte elbilar!
Vagnparken med bilar på 2 ton växer, sjuk utveckling som saknar motstycke i EU!
Stonebreaker,
Saknar motstycke i EU? Tycker det ser ut ungefär likadant i stora delar av västra Europa.
Min laddhybrid har en tjänstevikt på 1780 kg. En V60 D3 är i bästa fall 50 kg lättare.
Många av de s.k. laddbilarna är bilar som går några mil på el, och sedan tuffar en törstig bensinmotor igång.
L. Mäkinen, öppna ögonen ... studera mest sålda bilar i andra EU-länder, t.ex.England och du finner uppifrån Fiesta, Golf, Focus, Corsa etc, likadant i andra länder ... du kanske spanade fööör långt västerut, till USA!?
7% elbilar. Det tar sig. När jag började köra elbil 2016 var elbilarna 0,8% av nybilsförsäljningen. Så nästan en tiopotens ökning på 4 år.
Undrar när den sista bilen som saknar laddkontakt säljs?
Tidigare har peak oil debatterats en del. Nu borde vi kanske fokusera på peak avgasbil.
https://chargedevs.com/newswire/bloombergs-new-electric-vehicle-outlook-says-sales-of-ice-vehicles-peaked-in-2017/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.