Nästa artikel
Nya bensinen E10 kommer i sommar – kan skada äldre bilar
Nyheter

Nya bensinen E10 kommer i sommar – kan skada äldre bilar

Publicerad 23 april 2021 (uppdaterad 7 oktober 2021)
I augusti ersätts E5-standarden av E10, med 10 procent etanolinblandning.
Det blir mer etanol i bensinen när Sverige går över till E10. De flesta bilarna kan tanka och köra vidare som vanligt – men vissa kan skadas.

Efter tio års försening och många turer fram och tillbaka är Sverige redo att införa E10, en ny standardkvalitet för 95-oktanig bensin med tio procent inblandad etanol.

Övergången från dagens bensin med fem procent etanol ska vara färdig i augusti men redan i maj ska pumparna börja skyltas om.
 
Bakom skiftet finns regeringens så kallade reduktionsplikt som säger att bränslebolagen måste minska de klimatuppvärmande utsläppen från drivmedel genom att blanda in mer förnybara råvaror, både i bensinen och i dieseln.

Mycket talar för att bensinpriset kommer att gå upp eftersom biodrivmedel är dyrare än fossil bensin. Hur mycket kan branschen inte svara på i dag.
 
Räkna också med att mer bränsle kommer gå åt eftersom etanol innehåller mindre energi än fossil bensin. Förbrukningen väntas öka med ungefär 1,8 procent.

De allra flesta bilarna, cirka 94 procent av alla bensindrivna i trafik, är godkända för att köra på E10. Det gäller bland annat alla bilar som tillverkats från 1 januari 2011 när E10 blev lagkrav i Europa.
 
Men för vissa bilar, framför allt de som är äldre än 30 år men även vissa yngre, kan den nya E10-bensinen ställa till med problem. Bilarna kan råka ut för olika motorstörningar och slangar och packningar kan ta stryk av den större inblandningen av frätande etanol.

Dessa bilar ska inte tankas med E10 utan ägarna hänvisas till ett annat bränsle som i de flesta fall kommer att vara 98-oktaning bensin, som både är dyrare och inte säljs på lika många platser.
 
En lista över vilka bilar som är godkända och inte godkända för E10 ska inom kort publiceras av branschorganisationen Bil Sweden.

Läs mer om E10 i ett kommande reportage i Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.