En ny typ av bensin som beskrivs som mer miljövänlig tas i bruk i Finland nu på lördag, 1 januari. Den nuvarande 95-oktaninga bensinen ersätts av den så kallade E10-bensinen.
Det innebär att etanolhalten i bränslet höjs från fem till tio procent.
Bilbranschen bedömer att sju av tio bensindrivna personbilar klarar att tankas med den nya blandningen. Resten hänvisas till den dyrare 98-oktaninga bensinen.
Billigare – men ändå inte
Eftersom skatten på etanol är lägre än den för bensin kan priset bli något billigare. Men etanol innehåller mindre energi, därför väntas förbrukningen stiga med ungefär två procent.
Samtidigt kapas de totala koldioxidutsläppen från bensinbilarna med upp till 10 procent. Finland är tillsammans med Frankrike först inom EU att ta E10-bensinen i bruk.
Kritiker till E10-bensinen menar att motorerna kan bli svårare att starta i kyla.
Diskutera: Vad tycker du om den nya E10-bensinen?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle knappt tro att priset sänks bara för att skatten är lägre. Ok med flera ser nog en bra förtjänstmöjlighet. Inga problem att starta en etanolbil i sverige på E 75 eller t o m E 85. Så E 10 bör aldrig bli ett problem.
E10 tror jag inte märks på någon bil och jag förstår inte varför de hänvisar till 98 oktan.
Ok, 10% etanol ger inte 98 oktan men det blir inte sämre.
Men bensinbolagen tjänar naturligtvis på att lura vissa att tanka 98.
Jag har kollat ett antal bilar av olika märken och årsmodeller och funnit att alla gått utmärkt med 40% E85 och 60% bensin.
Det som hänt är att på en bil började bensinfiltret att läcka eftersom etanolen löst upp vaxlagret som tätat filtret, men den bilen hade ändå gått över 25000 mil.
Den andra läckte ur en bränsleledning.
Men om man räknar krasst på det hela måste det skilja fem kronor litern innan det blir billigare med E 85 inblandning.
Förutom högre bränsleåtgång får man räkna in tätare oljebyten.
Men man kan få något högre effekt på turbomotorer, men ska man göra ett riktigt lyft krävs en E85 konvertering och då kan det ju bli upp till 60%+.
E10 fanns också i Sverige för ca 10 år sedan. Hoppas att E10 kommer tillbaka till oss också. Det går fö. utmärlkt att "blandtanka" dvs att fritt tömma i den mängd E85 man önskar. Min frus Toyota tex har vi kört på ca 40% etanol i flera år eller ca 8000 mil, helt utan problem. Nu har den gått drygt 9 000 mil.
Läs på:
www. etanol.nu
Tankar min audi A4 1,8 -00 med 50% etanol. Tycker inte att den drar mer än förut. Funkar skit bra.
Tänkte bara lägga till att min bil startar utan problem i 20 minusgrader med 50% etanol.
Långvarig användning av fel bränsle kan leda till att packningarna i motorn kan gå sönder och få kostnadssamma reparationer som följd.
Om jag förstått det hela rätt tycks "alla" politiker (nåja, säkert inte alla folkpartister) vilja ha E10 i Sverige, men har angett EU som ett hinder. I EU-landet Finland har dock inte EU varit något hinder, snarare tvärtom. Det är nog så att när det kommer till miljö och klimat är det mycket snack och liten verkstad här i Sverige; "Vi är ju ändå så duktiga"...
Det har ju redan blivit bevisat att E10 har negativ inverkan på miljön men det är det väl ingen som bryr sej om ifall det har blivit bestämt att det inte är så? Tyvärr är det här inte första eller sista gången det går på tok. Vi människor är inte så värst kloka varelser.
Kritiken kring etanolen ligger väl ändå på en annan nivå än kallstartsproblematiken vid användandet av E85!?
Sverige har nu fått nog av "skiten".
För finnarna är detta en ren "mjuklansering"..
Kanske borde Sverige gjort på samma sätt?
Vad är "beviset" för att etanolen är dålig då? Som jag ser det var det en kampanj från oljelobbyn, ett tiotal argument mot som alla var påhittade, den första gällde regnskogsaverkning, det var inte sant, den sista har jag för mig gällde arbetsförhållandena i Brasilien, det tyckte jag verkade desperat.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Transporter-och-trafik/Vagtrafik/Branslen-och-hur-de-paverkar-miljon/Hur-miljovanligt-ar-etanol/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.