Nuvarande Audi Q7 har en del år på nacken och Audi är i full gång med att ta fram en efterföljare. Den nya Q7:an skulle snart presenteras officiellt men nu blir det ändring på det.
Audi och Volkswagenkoncernen anser att den nya bilens design (som vi ännu inte fått se) är för ”för brutal och uppseendeväckande” och nu går man tillbaka till ritbordet för en ”emergency redesign”. Att rita om bilen igen beräknas kosta företaget cirka 195 miljoner euro och kommer att innebära en försenad lansering för den nya bilen.
Rykten säger att detta är en bidragande orsak till att Audis utvecklingschef Wolfgang Dürheimer varit tvungen att lämna sitt uppdrag.
Diskutera: Vad tycker du om detta?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns bara en fråga att ställa: Hur - HUR! - är detta möjligt? Detta måste de väl ha kunnat se långt tidigare?! En "emergency redesign" för drygt 1,5 miljarder ... Smått komiskt. Stackars dom som måste göra om allt: från design, pressverktyg till slutmonteringen.
Håller med Kapten. Verkar ju helt osannlikt. Men om det var ens lite likt det där konceptet man såg för en tid sedan så förstår jag dem.
NEIN HELMUT! Das is zu utmanande! Du hast för mången linjen ins der kaross!
Alla som hoppats på att Audi (eller VAG för den delen) nån gång ska ta ett lite större steg i designutvecklingen - där var chansen och den försvann lika fort som den dök upp ;)
Vad mig anbelangar, så kan man göra vad man vill med bilen. Helst skrota den. Maken till onödig bil finns väl inte?
Varför är den onödigt? Det är Audis enda 7-sitsiga bil och den sväljer massor av packning. Dessutom är den komfortabel och går rätt snålt med 3.0 TDI.
Nuvarande Q7 är en riktigt ful klumpeduns.
Man undrar ju hur den skulle sett ut "för brutal"....
Swemba, jag tycker att alla dessa stora SUV:ar är en pina om man tittar på miljö och säkerhet. De drar massor med bränsle (jämförelsevis) och krossar enkelt en mindre bil vid en kollision.
Om man analyserar behovet av en terränggående bil i kombination med 7 sittplatser, så skulle det väl logiskt säljas typ 1 bil om året. Istället är det folk med för mycket pengar som köper sig status med hjälp av dessa bilar. Behovet finns inte.
Det finns bättre terrängbilar och det finns lämpligare bilar för frakt av många passagerare.
Hur ser det "analyserade behovet" ut för din A5 SB? Varför har du inte en Skoda Octavia med minsta motorn och smala däck? Det är väl totalt onödigt med en förhållandevis "bensinslukande" och tung bil med lågprofildäck? Du ska väl inte ut och köra på bana med bilen?
Vem bestämmer egentligen vad som är nödvändigt?
En Q7 3.0 TDI drar 0,75 blandad körning och väger inte mer än andra 7-sitsiga bilar i samma storleksklass
Håller med "Audi A5" här att Q7 känns onödig och snygg är den inte heller.
Sen är vi ju alla olika och visst finns det många som föredrar den här typen utav bil inte minst för att man sitter högre upp och kan dra tunga släp med den.
De flesta använder nog dock inte främst sina jättebilar som dragfordon utan som statussymbol.
Med Mitsubishis kommande Outlander hybrid kan jag tänka mig att omvärdera mina synpunkter på biltypen och jag gissar att fler tillverkare nu följer efter.
http://www.aftonbladet.se/bil/article17040786.ab
Jag tror det är enklare att göra en lista på de bilmodeller som verkligen är nödvändiga. Den listan lär blir rätt kort ...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.