Vi Bilägares testförare Mikael Schultz befinner sig nu på Mallorca för att köra den nya generationen av Audis golfklassmodell, A3.
Vad är nytt?
– Audi A3 har blivit en helt ny bil kan man säga, från början till slut. Den bygger på Volkswagen-koncernens nya MQB-plattform och även om den är ungefär likadan storleksmässigt som den gamla har den blivit större invändigt, säger Mikael Schultz.
– Sen tycker jag att det är lite tråkigt när utseendet är så likt föregångarens, men det gäller alla Audis modeller, dels att de är lika varandra, dels att de är lika sina företrädare. Jag förstår varför man inte vill ändra på ett vinnande lag, det går bra för Audi, och då törs man inte ta ett steg till och förändrar bara lite.
– Jag tycker att Audi är lite designfega, det är svårt att se skillnad på en ny och en gammal A3. Det är lite trist om man köper en ny bil och parkerar den bredvid grannens gamla och så ser de likadana ut.
Hur är den att köra?
– Jag är ute och snurrar lite på bergsvägarna här på Mallorca och precis som alla nya Audibilar så har den här blivit mycket svängvilligare och rappare i kurvorna.
Och inuti?
– Den är ungefär lika stor på utsidan men man har ökat axelavståndet och kortat överhängen och fått en större kupé, lite rymligare baksäte och lite högre takhöjd, utan att bilen blivit större på utsidan. Och det är ju bra. Sen är det också hög kvalitet på alla detaljer och det är väl Audi kanske bäst på i bilvärlden just nu.
När kommer den till Sverige?
– Bilen kommer i augusti, men då bara som tredörrars och tittar man på den nuvarande modellen så står femdörrarsvarianten, Sportback, för ungefär 95 procent av försäljningen. Femdörrars kommer i februari eller i mars nästa år och det är först då den svenska försäljningen tar fart.
Vad kommer den att kosta?
– Till att börja med kommer tre motorer, två bensinare och en diesel. 210 500 kronor för 1.4 TFSI, 122 hästar. 273 800 kronor för 1.8 TFSI, 180 hästar. Och 235 000 kronor för 2.0 TDSI, 150 hästar.
Läs hela provkörningen av nya Audi A3 i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer i butik den 12 juni och anländer hos prenumeranter från den 5 juni.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A3?
Alla batterier tappar kapacitet över tid på grund av en naturlig process som brukar kallas batteridegradering. Batterier börjar sitt liv med 100 procent så kallad "state of health", alltså ett mått på batteriets hälsa. Med tiden minskar den siffran något.
Faktorer som påverkar batteriets kapacitet är exempelvis ålder, höga och låga temperaturer, om batteriet körs med full laddnivå eller med mycket låg laddnivå och hur många laddcykler batteriet gått igenom.
Elbilsförare som vill maximera batteriets livslängd bör ställa in en gräns (antingen i bilen eller laddboxen) för att bara ladda batteriet till 80 procent om det inte behövs mer för exempelvis en långresa. Det kan också vara bra att undvika alltför många snabbladdningar och att köra batteriet i extremt kallt väder utan att förvärma batteriet.
Att skillnaderna är så stora mellan olika märken beror främst på två faktorer: vilken batterikemi tillverkaren valt och på vilket sätt rätt batteritemperatur upprätthålls. Elbilar med hög batterikapacitet är helt enkelt bättre på att hålla rätt temperatur i batteriet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Liten bil till ett stort inköpspris. Måste vara sjukt billig att äga! Tyvärr är svaret nej, talar av egen erfarenhet. :( Får bli en Skoda igen. Någon som vet om Fabia RS är dyr att äga???
Värdeminskningen i procent kanske inte är så stor på en Audi, men i kronor blir det mycket pga att den kostar som den gör. Men A3 är väl inte särskilt dyr i jämförelse med Bmw, Merca, och Volvos nya V40 ?
Vad är egentligen premium ?
Ta A3, Merca A, Volvo V40, och kanske Bmw.
Ställ dessa mot ex. Citroen DS4, Kia Ceed, Hyundai i30 och Golf.
Vem vinner och varför ?
Vad får man för merkostnaden på de som kallar sig "premium-bilar" ?
Kanske duger en Korea-bil lika bra, eller outsidern DS4 ?
Irvor: Premium är ett ord påhittat av de som vill visa status genom sitt bilköp.
Coolt att man lyckas dölja så bra att det är en ny bil, eller not ! Måste vara världens tråkigaste att ingen ser om du har en ny eller gammal bil om de inte är Audispecialister...... Annars säkert en helt okey bil, men inget jag vill ha...
Kan samtidigt tycka att det är skönt med en tillverkare som håller fast vid sin design och skapar sig en egen identitet på det viset. Märken som byter formspråk vid varje ny modell riskerar istället att bli anonyma och man får titta på beteckningen på bakluckan för att se vad det är för en bil.
"Vad får man för merkostnaden på de som kallar sig "premium-bilar" ?"
Om vi snackar A3 jämfört med Skoda Octavia t.ex så får man inte mycket tycker jag. Snyggare(?) inredningsdesign och lite mer ljudisolering kanske.
Och icke att förglömma, fyra ringar på grillen.....
Hjulupphängningar, motorer och växellådor är desamma.
Shogun om någon är fast i status- och prestigetänket: Det MÅSTE synas att man kommer i en ny bil. Gode tid, kan man inte få köpa en ny bil bara för den egna tillfredsställelsens skull utan att man måste ta hänsyn till att grannar eller andra skall/måste märka det?
Läste att den har mindre plats i baksätet än lilla Lexus CT 200h, men är den även trängre än Golfen i baksätet.
Att Audi A3 inte förändrats sen den kom kan göra den svår att hitta på stora parkeringen även för den som nöjer sig med en ny bil med nytt inehåll i ett gammalt skal.
Shogun: Nej, nu slirar du och slingrar du dig igen. Nedan skrev du faktiskt "Och vem ser att man kommer i en ny bil,kul?" för att nu skriva "När jag köper någon vill jag att det ska synas någon förändring för min egen skull". Här föreligger det en himmelsvid skillnad! Först är det frågan om vad andra ska se och sedan är det frågan om vad du ska se. Försök inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.