Den som hängt med i bilvärlden det senaste decenniet vet att försäljningen av suvar ökat i raketfart. Allt fler köpare väljer en suv trots att de ofta är dyrare, tyngre och mindre effektiva än lågbyggda bilar.
Nu kommer en studie från brittiska tankesmedjan New Weather Institute som visar att reklam för suv-modeller också leder till att fler köpare väljer en suv och att olika typer av miljöbudskap ”drunknar” i reklamflödet för dessa personer.
Studien är gjord inom kampanjen ”Badvertising” som kritiserar annonser för fossila produkter och tittar närmare på hur den som exponeras för bilreklam tar köpbeslut.
Föreslår förbud
Bland de personer i studien som uppgett att de stött på reklam för suvar ”ibland” är det över 70 procent vanligare att äga en suv än en vanlig bil jämfört med de personer som uppger att de ”sällan” stött på suv-reklam. Personer som oftare ser reklam för suvar vill också hellre ha en suv än en lågbyggd bil.
– Staten och olika intressegrupper som vill sänka utsläppen från suvar bör fokusera på att först av allt stoppa suv-reklamen, säger forskaren Tim Kasser som står bakom studien.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 8 juli 2022 hx30 skrev: A.L, tycker du…
- 8 juli 2022 Axa skrev: Eller så kanske…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.