En av egenheterna med elbilar som kan påverka ägarna är att räckvidden blir betydligt kortare på vintern. Förbrukningen ökar eftersom bilen måste använda mer resurser åt att värma upp batteripaketet.
Det är inget problem för den som börjar dagen med en fulladdad bil som redan från början har lång räckvidd. Men den som har en elbil med kortare räckvidd och kanske inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet kan behöva planera sina resor lite mer.
Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern
Enligt olika tester och studier kan räckvidden bli mellan 20 och 40 procent lägre när temperaturen ligger på fem minusgrader.
Nu ska Brett Lucht, kemiprofessor vid University of Rhode Island i USA, under tre års tid titta närmare på hur batteriprestandan påverkas i kalla temperaturer, skriver Electrek.
Han ska fokusera på elektrolyten i batteriet och hur den interagerar med elektroderna.
– Vi försöker förstå anledningen till att batteriet presterar dåligt och sedan systematiskt utveckla bättre elektrolyt och gränssnitt mellan elektrolyt och elektrod för att lösa problemet, säger Brett Lucht.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bättre med vätgasbilar.
Ännu bättre med bensinbilar.
Vorwärts: För du menar att en bensinbil inte får ökad förbrukning vintertid vid kallstart som en elbil får?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.