Assistanssystemen i nya bilar blir allt fler och allt mer avancerade. Flera av dem är bevisat effektiva för att minska olyckorna – däribland autobroms.
Men när det gäller filhållningsassistans, som kan hjälpa föraren att hålla bilen i sin fil, finns inga tydliga bevis för att det ökar trafiksäkerheten. Det visar en ny studie gjord av amerikanska försäkringsinstitutet IIHS.
– Allt vi sett visar oss att delvis automatiserad körning är en komfortfunktion som elhissar eller stolsvärme snarare än en säkerhetsteknologi, säger David Harkey, ordförande för IIHS.
Forskarna har tittat närmare på två något äldre system, i BMW-bilar av årsmodell 2013–2017 och i Nissanbilar av årsmodell 2017–2019. När det gäller BMW:s system hittades inga bevis för att det minskar antalet olyckor där bilen lämnar sin fil.
När det gäller Nissanbilarna var de visserligen inblandade i färre olyckor om de hade filhållningsassistans, men det gällde även i lägre hastigheter där systemet inte fungerar om det inte finns någon annan bil framför att följa. Det är alltså någon annan faktor som gör att Nissanbilarna hade lägre olycksfrekvens.
IIHS uppmanar bilförarna att inte förlita sig på filhållningsassistansen för att kunna ha uppmärksamheten någon annanstans än på vägen – åtminstone inte just dessa system.
– Bilförare och lagstiftare ska inte förväxla det med en säkerhetsfiness, säger Jessica Cicchino, forskningschef på IIHS.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 2024-08-10 19:04 Kör mycket med stora fordon…
- 2024-08-10 10:07 saabnisse skrev: Jag gillar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.