Det pratas mycket om hur kinesiska bilmärken kommer inta den europeiska marknaden och kanske konkurrera ut flera befintliga märken. Vi Bilägare har till exempel gjort en genomgång av alla kinesiska bilar som är på ingång till Sverige.
– Vi kommer se våldsam konkurrens både inifrån Europa och utifrån. Vi måste agera snabbt för att möta dessa nya utmanare, har till exempel Jean-Dominique Senard, styrelseordförande i Renault, sagt tidigare.
Hittills i år har dock bilar byggda i Kina en marknadsandel på bara 0,62 procent i Europa, enligt siffror från analysfirman Jato. Bilar byggda i Japan har över sju gånger större marknadsandel. Trots massiva marknadslanseringar och dyra satsningar står alltså Kinabyggda bilar för en marginell del av försäljningen – men den ökar snabbt. På bara ett år har försäljningen tredubblats.
Framöver tror analytikern Felipe Munoz att kinesiska företag i högre utsträckning kommer använda sig av europeiska märken för att sälja sina märken, som till exempel MG. Det blir ett sätt att stärka kopplingen till Europamarknaden, genom att använda märken som köparna känner igen.
”Kinesiska märken kommer absolut spela en viktig roll på den globala marknaden de kommande åren, men kanske inte på det sätt många tror”, skriver han i sin analys.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (21)
- 17 oktober 2021 Kinesiska Dongfeng är en av…
- 15 oktober 2021 Huruvida Volvo Cars är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.