Den kinesiska elbilstillverkaren Byd har förekommit regelbundet i bil nyheterna det senaste året. Märket är på god väg att etablera sig i Europa och börja konkurrera med inhemska märken. I juni i år skickades de första 100 exemplaren av suvmodellen Tang till väntande kunder i Norge.
Nu har Byd presenterat den nya modellen Dolphin – en bil som placerar sig i precis samma segment som Volkswagens ID.3. Båda bilarna är omkring fyra meter långa, 1,8 meter breda och har ett axelavstånd på omkring 2,7 meter.
Men medan Volkswagen har 400-voltsteknik bygger den kinesiska konkurrenten på Byds nya ”e-platform 3.0”, vilket innebär att den får 800-voltsteknik – precis som Porsche Taycan och de nya elbilarna från Hyundai och Kia.
Högre spänning innebär högre laddeffekt och kortare laddtider. Enligt Byd ska den nya modellen kunna suga i sig ström tillräckligt för 15 mils körning på bara 15 minuter när det finns tillgång till en tillräckligt kraftfull snabbladdare.
Enligt uppgift kommer bilen med två batteristorlekar, Standard Range och Long Range, med 30 respektive 45 kWh. Den sistnämnda ska klara upp till 40 mil på en laddning enligt den gamla testcykeln NEDC. Båda versionerna har en elmotor på bakaxeln med 95 hästkrafter och 180 Newtonmeter.
Tjänstevikten är en annan datapunkt som sticker ut – versionen med det mindre batteriet sägs inte väga mer än 1.285 kilo, vilket är ett halvt ton mindre än den lättaste versionen av VW ID.3.
Men det är prissättningen som borde oroa Volkswagen mest av allt. Det är ännu inte bekräftat att bilen ska lanseras i Europa, men i Kina börjar priserna på 100.000 kinesiska yuan – motsvarande 130.000 svenska kronor. Den dyrare Long Range-versionen kostar från motsvarande 190.000 svenska kronor.
Priserna i Sverige skulle hamna en bit högre än det – men fortfarande en bra bit under konkurrenten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 5 augusti 2021 +1 på den, saabnisse !
- 5 augusti 2021 Varför finns inte fler bilar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.