Nästa artikel
Ny sportbil från Mazda och Alfa Romeo – första illustrationen
Illustration

Ny sportbil från Mazda och Alfa Romeo – första illustrationen

Publicerad 18 december 2012 (uppdaterad 18 december 2012)
Nästa Mazda Miata lanseras inom drygt ett år. På samma grundteknik byggs dessutom en Alfa Romeo, som dock får en helt egen kaross och andra motorer. Här är Vi Bilägares framtidsillustrationer.

Mazda MX-5, eller Miata som modellen populärt brukar kallas, har länge varit en av bilvärldens mest hyllade sportvagnar. Den spänstiga lilla Mazdan har under hela sin existens lockat med finfina vägegenskaper och genuin körkänsla till en hyfsat rimlig penning. På det viset har MX-5 erövrat en för biltypen extremt stor publik och är världens genom tiderna mest sålda roadster.

Snart är det dags för fjärde generationens Miata att göra världsdebut. En försmak på nya formspråket Kodo har redan visats som koncept och allt tyder på att Mazda fortsätter på den inslagna väg som gjort de tidigare MX-5-modellerna så framgångsrika. Det betyder två säten, låg vikt, tygsuflett, bakhjulsdrivning  och en human prislapp. Grundmotorn blir sannolikt en 1,3-liters bensinturbo på uppemot 170 hk.

Den nya sport-Mazdan beräknas rulla ut på vägarana i början av 2014 och blir cirka 100 kilo lättare än den nuvarande modellen. Bilen byggs på en plattform som även kommer att ligga till grund för en ny liten Alfa Romeo-roadster.

Samarbetet mellan Mazda och Alfa gäller i första hand den grundläggande tekniska arkitekturen. Den italienska bilen ska, enligt uppgift, få en märkes-typisk design och dessutom helt egenutvecklade motorer.

Diskutera: Vad tycker du de nya sportbilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-18 10:12
IngenFantasiAlls

Mikael, det här blev nog lite fel!
Kodo är definitivt inte ett konceptnamn för den kommande modellen.
Kodo är namnet Mazdas nya designspråk där vi redan sett resultatet i CX-5:an och den nya Mazda6.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-18 10:19
johan44 (ej verifierad)

"inslagen väg", nja, urmiyatan är väl klart lättast och sen har det blivit tyngre, kul att det nu är bantning på g.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-18 12:35
Fredrik Diits Vikström

IngenFantasiAlls:
Tack för påpekandet. Rättat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4 • Uppdaterat: 2012-12-18 15:07
IngoS

Gillar de här müdsamteckningarna. Roligt med en sidolinje på Mazda som ger stillsamma associationer till Austin-Healey 3000. Inte för att den historiskt skulle höra hemma där. De kisande litet mer aggressiva framljusen på Mazda ger ett extra snedögt japanskt utseende.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-18 22:10
Rustan Werling

Alfa-versionen är ju det bästa av 2 världar, snygg som bara en Alfa kan vara och pålitlig som en Mazda.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-18 23:38
Roy J

Vet inte precis om Mazdan blev snyggare. Arg kisande ögon och snällt fånleende mun.
Alfan är snyggare och luftutsläppet i flygeln kanske Alfa lyckas bättre med än Mûdsam.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-19 13:10
Raphael

Tecknaren har tagit frampartiet från Alfa Giulietta. Hmm... vi får väl se i framtiden hur den egentligen ser ut. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.