Nästa artikel
Fiat och Mazda bildar ny allians
Nyheter

Fiat och Mazda bildar ny allians

Publicerad 23 maj 2012 (uppdaterad 23 maj 2012)
Alliansfrossan i bilvärlden fortsätter. Fiat och Mazda ingår ett nytt samarbete – och det första projektet blir att utveckla en ny sportbil.

Fiat och Mazda har skrivit under en avsiktsförklaring för att ta fram en ny, öppen sportbil som ska säljas både som en Mazda och en Alfa Romeo, det tillkännagavs på onsdagsförmiddagen.

Bilen i fråga blir bakhjulsdriven, tvåsitsig och baseras på nästa generation Mazda MX-5, mera känd som Miata. Både Mazdas och Alfa Romeos versioner ska skruvas ihop i Mazdas fabriker i japanska Hiroshima, men kommer att förses med egentillverkade motorer och märkesspecifik formgivning.

Produktionen av Alfan inleds 2015.

Samarbetet kom inte som någon överraskning. Fiatchefen Sergio Marchionne och Mazdas styrelseordförande Takashi Yamanouchi har tidigare gjort klart att man letar efter nya samarbetspartners för att dela utvecklingskostnader och komma åt stordriftsfördelar.

Företagen är förlusttyngda och Mazda har saknat en parhäst sedan Ford, efter den amerikanska bilkrisen, sålt av sitt aktieinnehav i den japanska tillverkaren.

– Att etablera samarbeten både när det gäller teknik och produkter är ett av Mazdas prioriterade mål och det här samarbetet med Fiat är ett viktigt första steg i den riktningen, kommenterar Takashi Yamanouchi i ett pressmeddelande.

– Genom avtalet med Mazda samarbetar vi nu med den ledande tillverkaren av kompakta bakhjulsdrivna sportbilar. Detta för att vi skall kunna leverera en ny spännande roadster i sann Alfa Romeo-anda, båda vad gäller design och köregenskaper, säger Sergio Marchionne och lägger till att Fiat ser fram emot ett fortsatt samarbete.

Fiat och Mazda väntas skriva under ett bindande avtal senare under 2012. Och man har också kommit överens om att diskutera ytterligare samarbeten.
 
Diskutera: Vad tycker du om det nya samarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-23 13:40
kurrewi

Fiat är i många delar en bra bil och hjälper Mazda dom med kvalitet blir det nog mycket bra bilar.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-23 14:21
N-iklas

Det underligaste med de japanska bilarna är att de inte äger någonting alls från den traditionella japanska kulturen.
Den perfektion, harmoni, rena elegans, utstuderade genomarbetning och övernaturliga känsla som genomsyrar den äkta japanska kulturen ser man inte en pust av i bilarna.

De påminner mer om flottiga amerikanska hamburgare med kräkmedel inkluderat i priset.
Vilket också inte är konstigt eftersom alla japanska bilfabriker började med att kopiera amerikanska bilar och sedan gick man tydligen vilse och hittade inte sin egen väg utan hamnade i ett vakum utan innehåll.

Toyota NS4 är det första försöket någonsin att göra en japansk bil, men det är fortfarande lång väg kvar till den övernaturliga friden och harmonin en Zenträdgård

Vill man ha en bil med japansk känsla då får man vända sig till en biltillverkare som en gång hade en japansk designchef vid namn Hideo Kodama.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Trevlig nyhet.

Miatans dokumenterade fantastiska chassi kombinerat med Alfas lika dokumenterade design och fina motorer kan bara sluta i succé. En ny Spider har garanterat många köpare.

Men visst så kan belackarna kanske påminna om Alfas minst sagt fiaskoartade senaste samarbete med japsen: Den katastrofala Arna som var en Nissan Sunny med Alfa-grill. Huvva...

#4 • Uppdaterat: 2012-05-23 17:14
Oomkullrunkelig

Ja, helt rätt: japansk teknik och produktionskvalitet parat med italiensk stil och elegans. Det här kan bli mycket bra!

#5 • Uppdaterat: 2012-05-23 19:45
FLAC

Kanske detta mynnar ut i fler bilar i stil med Alfa 4C? Dagens Miata ger mig ett enormt habegär och det är nog inte fråga om "om" utan "när" jag köper mig en... 06-orna börjar komma ner i pris nu;-)

#6 • Uppdaterat: 2012-05-23 19:53
Focus

Sedan rostproblemen på Fiat nästan helt försvunnit är detta, utom i svenskarnas minne, är detta ett märke som kvalitetsmässigt kan ta upp kampen med vilken japan som helst, Mazda inräknat. Det man kan vinna på är möjligen ett utökat antal serviceverkstäder.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-24 08:57
hultarn

Mazda upprepade med sin Miata vad BMC gjorde på 60-talet med MGB, en basic öppen sportbil byggd på standarddelar.

Inte snabbast, inte störst, inte starkast, men lagom trevlig och till lågt pris.

Alfa kom med sin Spider på 60-talet, även den baserad på standardbil.
Fiat gjorde något liknande med sin Barchetta, dock framhjulsdriven.

Med detta i minne kan det nog bli ett bra samarbete.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-25 01:19
Roger Skagerström

Jes_ : Vad menar du med blähä-fabrikat?

#9 • Uppdaterat: 2012-05-25 16:30
Roy J

Mazda har varit en av de mer spännande japanerna när det gäller design, om än inte i nivå med Nissan. Köregenskaperna har ju också varit bra - kanske med hjälp av Ford.
Rostskyddet har väl inte varit det bästa och för att vara en japansk bil så har den inte rosats på Bilprovningen.

Alfa har ju på senare år en underbar design och har alltid haft fina motorer och underhållande vägegenskaper. Hållbarheten har inte varit den bästa, men på senare år är det knappast ett problem.
Fiat har definitivt bättrat på sitt rostskydd, men jag tror inte att de direkt ligger i topp.

Samarbetet kan nog utmynna i något trevligt. Gissningsvis mycket körglädje för pengarna.

#a • Uppdaterat: 2012-05-25 20:27
Hackenbush

Mazda Miata som den heter i Nordamerika eller MX5 har blivit en ikon för små öppna sportiga bilar och denna förmedlar en körglädje som är i klass med långt dyrare sportbilar. Detta är en av de mer lyckade bilarna Mazda tagit fram liksom 3 och 6 serien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.