
Denis Le Vot som är chef för Dacia tycker att Euro NCAP:s allt tuffare säkerhetskrav driver upp bilpriserna.
Citroën och Dacia har flera gånger tidigare riktat kritik mot de krocktester som genomförs av Euro NCAP. Nu är det dags igen.
Thierry Koskas som är chef för Citroën och hans motsvarighet på Dacia, Denis Le Vot, varnar för att de allt hårdare kraven för att få toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester hotar framtiden för billiga bilmodeller.
Kraven är helt enkelt inte i synk med kundernas förväntningar, hävdar bilcheferna.
– Vi har inget emot Euro NCAP. Men när den här tävlingen mot aktiv säkerhet började ville vi inte vara med, säger Denis Le Vot i en intervju med Autocar.
”När den här tävlingen mot aktiv säkerhet började ville vi inte vara med”
Han poängterar att Dacia bryr sig om säkerheten och följer alla lagar och regler som finns. Men Euro NCAP ställer hårdare krav för att bilmodellen ska få bra betyg.
– Vår inställning är väldigt enkel. Det är vårt uppdrag att följa reglerna som redan är på en väldigt hög nivå. Jag ser inget behov av att gå längre än så, säger Thierry Koskas.

Han erkänner också att han stänger av systemen som övervakar föraren och piper när hastighetsgränsen överskrids varje gång han kör sin egen bil.
– De är bara störande.
Richard Billyeald som är styrelseledamot i Euro NCAP håller inte med. Köparna efterfrågar bilar med högre betyg och lagkraven sätter en väldigt låg ribba, enligt honom. Samtidigt känner han till problemet att många stänger av assistanssystemen i nya bilar och det är något organisationen nu jobbar med att hantera.
– Euro NCAP har alltid gått långt utöver lagstiftningen, det är vad vi är till för, säger han till tidningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- Igår 22:39 Måste vara jobbigt att…
- Igår 19:25 Måste vara jobbigt att Tesla…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.