Nästa artikel
Ny interiörbild på Skoda Enyaq
Nyheter

Ny interiörbild på Skoda Enyaq

Publicerad 30 juli 2020 (uppdaterad 30 juli 2020)
Inför världspremiären den 1 september visar den tjeckiska tillverkaren upp den nya bilens interiör. Det blir en rymlig bil tack vare den långa hjulbasen, menar Skoda.
Vi vet redan en hel del om Skodas första renodlade elbil Enyaq. Vi Bilägare har till och med haft möjlighet att köra en prototyp av bilen, men trots detta har den tjeckiska tillverkaren varit sparsam när det kommer till bilder. Men nyligen gav Skoda iallafall oss en liten försmak på hur interiören av bilen kommer se ut genom att visa en skiss.

Enligt Skoda är det en rymlig bil tack vare den långa hjulbasen. Det ska även finnas gott om utrymme för passagerna i baksätet lovar Skoda. Bagageutrymmet mäter 585 liter.

På mitten av instrumentbrädan sitter En 13-tums touchskärm. En ny head up-display med AR-teknik kommer också i Skoda Enyaq.

Sedan innan vet vi att instegsmodellen i Sverige kommer ha en kraft på 180 hästar och en räckvidd på 380 km från ett 62 kWh batteri. Det finns även en modell med ett större batteri på 82 kWh, vilket ger en räckvidd på 500 km. Denna version sitter på 205 hästkrafter.

Vi lär få veta betydligt mer när Skoda Enyaq har världspremiär den 1 september.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Enyaq?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-30 09:26
Jarl Karlsson

Wow helfräsch

#2 • Uppdaterat: 2020-07-30 09:39
Axa

Det här kan bli något bra.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-30 10:02
Styggavargen

Jag lutar åt en Skoda nästa bil igen då min Octavia varit väldigt bra under de 6 åren jag ägt den (noll fel). Dock är jag bekymrad över priserna, Skoda är inte så billigt längre ... så det är nog enda problemet som jag ser det, andra märken kanske mer prisvärda?

#4 • Uppdaterat: 2020-07-30 10:32
Axa

Förresten. Har kikat in i nya Skoda Octavia och av skissen verkar det som att Enyaq kommer ha en väldigt lika interiör. Nackdelen med nya Octavian är att de tagit bort vreden för luftkonditioneringen.

Prismässigt hoppas jag denna hamnar ett snäpp (eller flera snäpp) under tex XC40 vilket skulle vara riktigt prisvärt.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-30 10:42
Styggavargen

"Tagit bort vreden för luftkonditioneringen"? Hur styr man då? Har Skoda nu också börjar trilla av pinnen och håller på med en massa "fördyrande trams"?

#6 • Uppdaterat: 2020-07-30 11:15
Henrik M

Vargen: "fördyrande"? Nej, tvärtom, de har gått över till "förbilligande" lösning, som dessutom är mer på modet nu med oavsett vad man tycker om det.
Men förhoppningsvis har de löst det som vissa andra bilar så man kan styra även temperaturen via scroll eller knappar på ratten.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-30 11:42
Axa

Nja, jag vet inte huruvida man i nya Octavian kunde styra luftkonditioneringen via knapparna på ratten. Jag hoppas.

Frågan om det handlar om en trend och att man vill ha minimalistisk design på interiören snarare än att man söker billig lösning. Oavsett om funktionen ska styras via skärm eller vred så behövs elektroniken och programmeringen. Tvärtom, om det är ett mer avancerat system för att styra luftkonditionering så lär väl programmeringskostnaden vara högre.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-30 11:48
Henrik M

Axa: Jag tror det är en kombination, både att de vill följa trenden om minimalistisk design, samt att det är en positiv bieffekt att det blir en mindre kostsam lösning. Programmeringskostnaden blir ju dock lägre per enhet ju mer bilar som säljs medans kosten för reglagen ska in i varje bil oavsett antal. (enkelt sett).
Sen tror jag det även handlar om att dagens bilar har så otroligt mycket mer funktioner än gårdagens, så det hade blivit många knappar.....en annan fördel med det skärmbaserade är ju att de kan via uppdateringar lägga till nya funktioner och "skapa" en ny knapp för den tillkommande funktionen. Lite svårare utan dessa system.....jobbigt om det ska ut en mekaniker med hålsåg och en ny knapp för varje ny funktion! ;) (Ja, det sista var lite överdrivet men ni fattar....)

#9 • Uppdaterat: 2020-07-30 11:49
N-iklas

Det är ju utmärkt att fler och fler tar bort alla knappar och reglage eftersom det skapar en större kundkrets och nya köpargument för det, eller de få märken som envisas med att ha de viktigaste kvar.

Hemsk skärmdesign för övrigt.

#a • Uppdaterat: 2020-07-30 11:54
Henrik M

N-iklas: Vad var hemskt med designen på skärmen? Eller menande du kanske placeringen? Två ganska olika saker där.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.