Det är ingen hemlighet att nya bilar blir allt större. Många bilköpare känner sig tryggare i en större och högre bil, samtidigt som de kräver bättre utrymmen.
Förutom att en tyngre och större bil är mindre energieffektiv växer också den döda vinkeln där det är svårt att upptäcka fotgängare och cyklister.
Förra året gjorde en lokal tv-station i USA en granskning som visade att hela 13 barn kan sitta på rad framför en Cadillac Escalade utan att föraren såg någonting.
Nu kommer ytterligare en granskning, den här gången från Consumer Reports, som belyser problemet. Totalt har den döda vikeln i 15 nya pickupmodeller testats.
Motorhuven på Ford F-250 är nu lika hög som taket på en vanlig sedanmodell
Höjden på fronten har vuxit med elva procent de senaste 20 åren samtidigt som pickupmodellerna blivit 24 procent tyngre, visar granskningen. Motorhuven på Ford F-250 är nu lika hög som taket på en vanlig sedanmodell.
– Dessa trender är oroväckande. Biltillverkarna måste sätta säkerheten först både för personer inuti och utanför bilen, säger William Wallace, chef för säkerhetspolitik på Consumer Reports.
Det är inget litet problem eftersom pickupbilar numera står för en av fem sålda bilar i USA. På den amerikanska marknaden är säkerhetsfinesser som autobroms, dödavinkelnvarning och fotgängarigenkänning dessutom inte alltid standard i den här klassen utan något som köparna måste betala extra för.
Läs också: Avslöjat: 13 barn kan gömma sig i suvens döda vinkel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.