Nästa artikel
Ny generation Lexus ES
Nyheter

Ny generation Lexus ES

Publicerad 27 april 2018
Den sjunde generationen av Lexus premiumsedan ES har lanserats och kommer för första gången till Sverige.
Lexus ES har tidigare inte levererats till vår del av världen, men med målet inställt att öka sin försäljning från 75 000 sålda Lexus i Europa till 100 000 år 2020 införs premiumsedanen nu även här. Bilen bygger på tillverkarens "Global Architecture" för framhjulsdrivna modeller. 

Hybriden ES 300h kommer till Sverige i januari nästa år. Den använder en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor, totaleffekten blir 218 hästkrafter och  förbrukningen 4,7 liter/100 km. 

Interiören sägs bygga på "Future Interior"-konceptet, vilket innebär gott om utrymme för passagerarna och en förarmiljö med körfokus och alla displayer nära synfältet. ES finns också i F Sport-utförande som särskiljer sig med lite annan interiörsdesign och ett ljudsystem med 17 högtalare. 

Diskutera: Ser du fram emot Lexus ES introduktion i Sverige? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-27 09:53
mrbackoffice

Jag tycker de tappar lite av känslan när det plötsligt tar in en framhjulsdriven bil i sortimentet (CT200 är ursäktad som är en liten bil). Detta var väl i alla fall tidigare en sminkad Toyota Camry som då kanske kunde lura en amerikansk kund som inte är så kräsen på detaljnivå. Lexus styrka har ju varit att de haft en egen plattform att stå på. Annars ser den ju snygg ut, men sedaner i Sverige brukar ju inte bli några storsäljare... Detta är nog inget undantag.

#2 • Uppdaterat: 2018-04-27 09:54
L. Mäkinen

Premium och framhjulsdrift? Nope...

#3 • Uppdaterat: 2018-04-27 10:15
Granlundii

Är detta alltså en lite större variant av IS (med framhjulsdrift som skillnad) eller hur jämför den sig mot det övriga sortimentet?

#4 • Uppdaterat: 2018-04-27 11:56
Roger Skagerström1

Knasig baklucka, men annars rätt trevlig. Mazda6 i Lexusformat typ.

#5 • Uppdaterat: 2018-04-27 12:10
Tobo

Historiskt sett har ES alltid varit en lyxversion av Camry och så verkar det vara nu också.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-27 14:24
Martin77

Hua, var ingen skönhet på insidan direkt, kanske andra bilder eller färgsättningar i kupen gör saken bättre... Vad är det för mysko rattar dom satt på uppe på intrumenpanelens "keps"..

#7 • Uppdaterat: 2018-04-27 21:32
Olle Öberg

Framhjulsdrift hör inte hemma i lyxiga sedaner! Jag hoppas verkligen inte att denna kommer ersätta GS.

#8 • Uppdaterat: 2018-04-27 21:44
Roger Skagerström1

Martin : Reglagen där är väl för ljus osv (det andra har innanför dörrn eller på vänsterspaken). Kommer inte på vilka nu, men har funnits bilar förr som haft det sådär. Eller jo Nissan 300 ZX hade en variant iallafall. Fast på en separat klump till höger om ratten.

Ang framhjulsdriften - Lexus kunder hör inte direkt till de som bryr sig om det. Iallafall inte de som köper en modell som har noll sportiga ambitioner i övrigt.

#9 • Uppdaterat: 2018-04-28 08:34
Raywave

Premium o tvåhjulsdrift? Nope...

#a • Uppdaterat: 2018-04-29 22:17
Henrik-Andersson

Funderar allvarligt på en beställning, en Camry i lyxkostym är ja tack för mig.

Kan verkligen inte fatta varför den svenska generalagenten vägrar ta in världens i särklass driftsäkraste bil. Utomlands är det Camry (och Nissan Altima) man sätter sig i när man åker taxi eller får en hyrbil. Många Camry som rullat 100000 mil och fortfarande är "still going".

En extremt behaglig bil att köra, fin att åka i, kvaliteten är bevisad etc etc

Men nu finns den i form av Lexus. Jag ska se prislappen först, sedan tittar jag in hos Lexus.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.