Vi Bilägare har i samarbete med it-säkerhetsstudenter på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) kunnat påvisa att fordonsdata skickas iväg till servrar över hela världen. I första hand stora datacentraler i Europa, men även servrar belägna i USA och Kina.
Den fordonsdata som samlas in skyddas genom så kallad kryptering. Men i ett fall bedömdes uppkopplingen mot servrarna innebära en potentiell säkerhetsrisk för bilägaren, där bilens så kallade kommunikationsportar inte var stängda. Det möjliggör för hackare att kunna hacka sig in i bilens datasystem.
Efter avslöjandet har det statliga forskningsinstitutet Rise inlett ett eget forskningsprojekt för att fastställa exakt hur sårbara våra moderna uppkopplade bilar egentligen är, skriver TT. Det forskningen ska motverka är att hackare ska kunna ta kontrollen över bilen, något som förstås blir extra känsligt för fordon med autonoma förarstöd.
– Vill man få tillgång till information eller orsaka skada så kan man använda sig av olika system och då är uppkopplade fordon ett av dessa. Därför är det viktigt att kunna testa och se om man har robusta system och motståndskraft, säger Pia Sandvik, vd för Rise till nyhetsbyrån.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.