Vi Bilägare har gjort en stor genomgång av it-säkerheten i några av våra långtestbilar. Den första delen kan du läsa här och den handlar om vart alla bilar skickar den data som samlas in medan du kör.
När bilarna kopplas upp mot nätet kan biltillverkarna tjäna enormt mycket pengar. Bilarna fungerar som ”datadammsugare” – de snappar upp mängder av uppgifter som tillverkarna sedan kan använda sig av.
I bästa fall används uppgifterna för att göra bilen bättre med hjälp av mjukvaru-uppdateringar. Men uppgifterna skulle i framtiden också kunna säljas för att visa annonser, eller i värsta fall stjälas av hackare.
Läs också: Hit skickas dina hemligheter: MG kommunicerar med Kina
De mest uppkopplade bilarna från tillverkare som ligger längst fram i utvecklingen samlar in extrema mängder uppgifter. Det kan handla om 1–2 terabyte rådata per dag, enligt en rapport från konsultfirman McKinsey. Det motsvarar ungefär tre miljoner textdokument eller 23 högupplösta långfilmer.
Biltillverkarna har hittills haft ganska svårt att tjäna pengar på all denna data. Men framöver räknar McKinsey med att en genomsnittlig biltillverkare kan tjäna mellan 1 400 och 6 700 kronor per bil och år på att använda datan på olika sätt. För exempelvis Volvo skulle det motsvara intäkter på 1–4,7 miljarder kronor per år.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.