De flesta biltillverkarna satsar på att utveckla avancerad teknik som hjälper föraren att undvika olyckor. Bilar som kommunicerar med såväl varandra som infrastrukturen har länge funnits på tapeten hos flertalet biltillverkare, nu påbörjar Mercedes ett stort test av tekniken på de tyska vägarna.
Systemet som testas kallas för car-to-X communication och förkortas C2X. Idén är inspirerad av sociala medier och sociala nätverk, där människor enkelt håller sina bekanta uppdaterade. Nu ska fordon ägna sig åt samma typ av nätverkande, där de informerar varandra om trafiksituationen.
Påverka trafikljus
Bilarna ska bland annat tala om för varandra när en trafikstockning uppstår och när de bromsar, vilket bland annat kan ge trafikanter information om när ett framförvarande fordon som döljs av en annan bil eller lastbil bromsar in. Systemet kan också användas för att få trafiken att flyta bättre, genom att till exempel påverka trafikljus att anpassa sig efter trafiksituationen.
– C2X låter oss upptäcka farliga situationer långt bortom bilens direkta närhet, vilket är ett viktigt steg mot en olycksfri trafik, säger Christian Weiss, som ansvarar för forskningen.
Mercedes tester inkluderar 120 bilar och ska pågå året ut.
Diskutera: Hur ser du på att kommunicerande bilar testas?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, detta är något som skulle behövas för att uppnå säkrare trafikmiljö på marken. Det finns redan liknande system inom sjöfarten och flyget. Får man bara till en standard så skulle det kunna ta fart i hela EU.
Mercedes projekt C2X är ett som samarbetar med simTD, så på den Tyska marknaden fungerar samarbetet mellan biltillverkare och myndigheter redan. Även i USA leder Mercedes ett liknande projekt. Det bådar gott om man får en gemensam standard över större delen av världen.
Frågan är bara hur det blir med alla gamla bilar som rullar på vägarna idag? Om inte folk frivilligt sätter in utrustning som krävs så kommer det att ta många många år innan vi har ett komplett system.
Det här är ett mycket intressant och spännande område. En glimt av framtiden. Visst kommer det att ta tid innan tekniken är mogen för en bredare lansering, och sedan utbyte av fordonsparken. Försäkringsbolag kan premiera bilar med den nya kommunikationstekniken och myndigheter kan stimulera utbyte genom att ha ett självfinansierande system där skrotningspremie och fordonsskatt baseras på vilka säkerhets- och miljökrav som uppfylls.
Ärligt, jag tror det vore lättare att med kretskort och några quadare konstruera en fullt fungerande mänsklig hjärna än att få det här att fungera. Jag är absolut ingen motståndare mot ny teknik (tvärtom!), men jag känner tvivel inför vissa tekniska system.
Det här är väl bara en naturlig utveckling.
Jämför med Internet och med alla funktioner i en smartphone.
Det här kommer att ta ett tag att lansera men kommer sen att utvecklas undan för undan. Troligen kommer det att finnas tranceivers (eller vad man ska kalla dem) med begränsade funktioner för montering i äldre bilar.
I Göteborg har man redan idag sett till att bilarna absolut inte ska ha någon s.k. "grön våg". Detta blir det ultimata verktyget för den röd-gröna röran i Göteborg att försvåra framkomligheten!
Vad är vitsen med detta?
Vill jag vet om det står några bilar 2 kvarter iväg i staden? Om det står 3 bilar 2 kvarter iväg, vad skall jag göra med den informationen?
Om det står bilar närmare behöver jag inte ett system som talar om detta för jag kan ju se dem eller hur?
Trafikstockningar sker ganska sällan i Svenska städer, jag har faktiskt aldrig varit med om det hittills. Köer vid rödljus är ju ingen trafikstockning.
Det kan ju tex funka så att bilen skickar ut en signal när man drar på varningsblinkersen, så får man en varning om att det kan stå en bild parkerad på ett dumt ställe tex. Kan kanske även funka för mer specifika sätt, typ att man kan se trafikintensitet på olika vägar och där själv kunna se om det är köer åt ett visst håll. I tät trafik på motorvägen kan det kanske varnas för skrot som folk tappar där med jämna mellanrum, eller kanske bara att en kraftig inbromsning skett. Räcker ju att varningen går nån halv kilometer bak i bil-ledet för att i princip gardera från seriekrockar etc.
För att det ska funka fullt ut krävs det ju att alla har det dock. Vilket inte lär hända då det troligen är rätt dyrt (ska man tippa på en 10 000:- på tillvalslistan hos tex Volvo?), och många enklare bilar kanske inte ens går att köpa med det.
Om det inte lagstiftas om det. Typ att alla måste ha det likt att alla taxibilar ska ha taxameter eller lastbilar ska ha färdskrivare. Känns inte realistiskt dock.
Känns mer som att det är som så att - har vi tur så kan de enas om ETT system. VAG lär ju vara lagom intresserade av att betala roytalties till Mercedes dock tex. GM lär ju ta fram ett eget system som bara funkar i USA, och som ger avståndsanvisningar i famnar eller nåt...
@Hacken: Ta en tur genom centrala Jönköping när det har skett en olycka på E4:an. Där kan vi snacka om trafikstockning!
När det gäller teknikbäraren för detta system ligger väl en uppdaterad version av GPS närmast till hands. Delar av funktionerna är redan implementerade av flera GPS-tillverkare i form av varning för köer och hinder samt förslag om alternativ rutt. Priset kommer sannolikt också att sjunka kraftigt i takt med att GPS blir standardutrustning i nya bilar. Redan idag ingår ju GPS kostnadsfritt i många mobiltelefoner.
Hackenbush, du verkar ovanligt fantasilös i din kommentar.
Det här kan ju faktiskt utvecklas hur långt som helst - mest om alla har det, naturligtvis.
Tänk detta i kombination med självkörande bilar.
Läs det Roger och Förstikön skriver.
Roy!
Jag är lite emot att alltmer information skall prackas på bilförare. Det skall vara infotainmentsystem, gps, man pratar i telefon under körning och nu skall man ha info om allt som händer runtomkring en i trafiken, till och med vad som händer flera kvarter fram. Vad är det för fel på den info man får i bilradion om olyckor eller annat som händer?
Man skall alltså förutom körningen veta allt som händer runtom en? Hur viktigt är detta jämfört med själva körningen? Herrejesus man har ju inte ens tid eller lust att använda blinkers i dag. Jag tycker att man istället kan hålla sig till radiomeddelande om något hänt som kan störa trafikrytmen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.