Einride har inlett färden med självkörande elektriska fordon i Jönköpingstrakten.
Den kallas T-Pod och fraktar just nu gods mellan DB Schenkers lager och postterminal utanför Jönköping. Transporterna sker på allmän väg på ett industriområde.
T-Pod drivs av el och är självkörande på nivå 4. Den kan också kontrolleras på distans via fjärrstyrning. Fordonet är 7 meter långt och 2,5 meter brett med en räckvidd på 20 mil. Maxlast är 26 ton och det får plats motsvarande 15 europapallar inuti.
T-Pod drivs av el och är självkörande på nivå 4. Den kan också kontrolleras på distans via fjärrstyrning. Fordonet är 7 meter långt och 2,5 meter brett med en räckvidd på 20 mil. Maxlast är 26 ton och det får plats motsvarande 15 europapallar inuti.
– Vår transportlösning har potentialen att reducera CO2-utsläppen från vägtransporter med upp till 90 procent, säger Robert Falck, vd och grundare av svenska företaget Einride.
Förutom samarbetet med Schenker i Jönköping ska de självkörande ellastbilarna även börja användas vid Svenska Retursystems anläggning i Västerås. Einride har också utvecklat skogsmaskinen T-Pod.
Diskutera: Vad tycker du om Einrides förarlösa lastbilar?
Förutom samarbetet med Schenker i Jönköping ska de självkörande ellastbilarna även börja användas vid Svenska Retursystems anläggning i Västerås. Einride har också utvecklat skogsmaskinen T-Pod.
Diskutera: Vad tycker du om Einrides förarlösa lastbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.