Svenska innovationen T-log – en eldriven timmerbil utan förarhytt.
Svenska startupföretaget Einride har uppfunnit en utsläppsfri, autonom fraktare av trädstockar.
T-log har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar och kan frakta upp till 16 ton timmerstockar. Räckvidden sägs vara 120 miles, eller drygt 19 mil. Fordonet är 7,3 meter långt, 3,5 meter högt och 2,5 meter brett.
Den självkörande plattformen är konstruerad av Nvidia och sägs klara av autonom nivå 4, alltså den näst högsta nivån. T-log har ingen förarhytt, utan kan istället fjärrstyras från distans.
Den självkörande plattformen är konstruerad av Nvidia och sägs klara av autonom nivå 4, alltså den näst högsta nivån. T-log har ingen förarhytt, utan kan istället fjärrstyras från distans.
– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera och att ha en mänsklig förare i hytten är vad som gör dem dyra att manövrera. Kostnaderna kan reduceras mycket om man tar bort hytten och istället ersätter föraren med en operatör som kan fjärrstyra flera fordon samtidigt. Dessutom blir arbetsmiljön bättre operatören, det har vi redan sett i gruvindustrin bland annat, säger Robert Falck, vd för Einride.
Företaget har som målsättning att färdigställa sin timmerbil lagom till 2020 och säger att de redan fått intresseanmälningar från flera industriföretag.
Einride har också utvecklat en självkörande lastbil, T-pod. I samarbete med logistikföretaget DB Schenker ska den testköras mellan företagets anläggningar i Jönköpingstrakten, varav en del av sträckan körs på allmän väg, med start i höst.
Diskutera: Tycker du att eldrivna och självkörande timmerbilar är en bra idé?
Företaget har som målsättning att färdigställa sin timmerbil lagom till 2020 och säger att de redan fått intresseanmälningar från flera industriföretag.
Einride har också utvecklat en självkörande lastbil, T-pod. I samarbete med logistikföretaget DB Schenker ska den testköras mellan företagets anläggningar i Jönköpingstrakten, varav en del av sträckan körs på allmän väg, med start i höst.
Diskutera: Tycker du att eldrivna och självkörande timmerbilar är en bra idé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.