Tesla har över 3 000 egna snabbladdare i nätverket med Superchargers runt om i världen, varav över 700 i Sverige.
Riktigt lika snabbt har det inte gått för Ionity, som ägs av bland andra Volkswagen, BMW och Mercedes, men Ionity har ändå knappt 400 snabbladdare runt om i Europa – dock oftast med betydligt färre laddare per station än Tesla.
Tidigare i år uppgav även Audi att det finns planer på helt egna snabbladdare i större städer. Första bilden på Audis ”laddhubb” visades upp i juli och den 23 december öppnar den första stationen i Nürnberg.
Hög laddeffekt
Tanken är att laddhubbarna ska ligga nära storstäder och erbjuda en ”förstklassig laddupplevelse” med hjälp av en särskild lounge där bilägarna kan ta en paus. Målgruppen är inte främst bilister på långresa utan snarare storstadsbor som inte kan ladda hemma.
Laddeffekten ligger på upp till 320 kW och bilägarna kan boka en plats i förväg för att vara säkra på att få plats. Energilagringssystemet består av begagnade och renoverade elbilsbatterier. Laddningen kostar i nuläget 0,31 euro per kWh för den som har laddavtal med månadskostnad.
– Vi vill testa en flexibel och förstklassig snabbladdningsinfrastruktur i stadsmiljö, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi Charging Hub.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 20 december 2021 Oavsett drivmedel är det…
- 20 december 2021 Jag tycker att detta…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.