Nästa artikel
Lista: Här är årets viktigaste bilnyheter
Nyheter

Lista: Här är årets viktigaste bilnyheter

Publicerad 13 januari 2020 (uppdaterad 15 januari 2020)
I år storsatsar biltillverkarna med en massiv nyhetsflod av nya modeller. Många av dem är elbilar eller laddhybrider. Här är listan med de viktigaste nyheterna.

Om du planerar att byta bil, eller bara vill ha koll på de viktigaste nyheterna, har du mycket intressant att se fram emot i år.

2020 blir definitivt året när de största biltillverkarnas satsningar på eldrift börjar märkas. De flesta stora biljättar har pratat om elektrifieringsplanerna i flera års tid och nu är det upp till bevis.

Det sammanfaller ganska bra med de nya reglerna för bonus/malus-reglerna som infördes i Sverige vid årsskiftet. Nästan alla nya bensin- och dieselbilar får betydligt högre "straffskatt" under tre års tid än idag, eftersom förbrukningen och utsläppen numera mäts enligt den tuffare WLTP-körcykeln. Samtidigt får elbils- och laddhybridköpare bonus på upp till 60.000 kronor.

Du som vill vara först med det senaste gör alltså klokt i att läsa igenom listan nedan. Och det gäller även dig som vill göra ett klipp – när en ny modell lanseras blir det nästan alltid fyndläge med rabatter på den utgående modellen.

Vilken nyhet ser du mest fram emot?

Audi e-tron Sportback

Audi har visat upp en sportigare "coupéversion" av elsuven e-tron. Yttermåtten skiljer sig inte så mycket från "vanliga" e-tron men den här modellen ger ändå ett helt annat intryck.

Drivlinan är densamma som i Audi e-tron vilket innebär ett batteripaket på 95 kWh. Räckvidden ligger här på knappt 45 mil enligt WLTP-körcykeln vilket är bättre än i e-tron, på grund av den slankare karossen. Det finns också en instegsversion med mindre batteri och 35 mils räckvidd.

Snabbladdning på 150 kW och priser från 827 000 kronor. Med det större batteriet ligger priset på 919 400 kronor.

Andra viktiga nyheter: Storsäljaren Audi A3 kommer i helt ny upplaga under hösten. Designen hämtar inspiration från nya A1 och Q3 medan tekniken uppdateras rejält med mildhybridsystem och laddhybriddrivlina.

BMW:s nya laddhybrider

BMW ska komplettera utbudet av laddhybrider med flera nyheter under året.

• Suvarna BMW X1 och "coupéversionen" BMW X2 kommer båda som laddhybrider. Produktionsstart för X1:an är i mars.  Batteripaketet på 10 kWh ska ge en elräckvidd på upp till fem mil enligt WLTP-körcykeln. Bilarna får en trecylindrig bensinmotor plus en elmotor.

• BMW 330e och 530e kommer båda som kombimodeller – en efterlängtad nyhet i kombilandet Sverige. Premiär för 330e Touring i sommar, men det finns tyvärr inga uppgifter om när under året 530e Touring dyker upp.

• Även den något större suven BMW X3 dyker nu upp med laddhybridteknik i form av X3 xDrive30e. Den får en fyrcylindrig bensinmotor plus eldrift och en elräckvidd på 4,6 mil. Produktionsstarten var i december och priserna börjar på 599 900 kronor.

BMW iX3

BMW:s suv-modell X3 kommer inte bara som laddhybrid (se ovan) utan även i helt eldrivet utförande. Detta blir första modellen i märkets nya strategi där även BMW:s "vanliga" modeller kommer med eldrift – inte bara särskilda modellserier som i3.

BMW iX3 ska börja produceras i år, men det är oklart exakt när. Elmotorn har 286 hästkrafter och 400 Nm, och till skillnad från konkurrenterna är bilen inte fyrhjulsdriven utan bakhjulsdriven.

Batteripaketet på 74 kWh ger en räckvidd på upp till 44 mil enligt WLTP-körcykeln.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Citroën har visat upp en laddhybridversion av suven C5 Aircross. Den får en bensinmotor på 180 hästkrafter och en elmotor på 110 hästkrafter med totalt 225 hästkrafter. Batteriet på 13 kWh ska ge en elräckvidd på fem mil enligt WLTP-körcykeln.

Modellen har även Citroëns nya Progressive Hydraulic Cushion-system som ska ge en fjädringskomfort som för tankarna till gamla tiders Citroënmodeller med gashydraulisk fjädring.

Leveranserna körs igång i sommar.

Andra viktiga nyheter: Citroëns lyxigare syskonmärke DS har två nya elektrifierade modeller på gång: dels DS 3 E-tense med eldrift och dels den större DS 7 Crossback som är en laddhybrid.

Ford Mustang Mach-E

Fords nya jättesatsning på eldrift börjar med ett klassiskt modellnamn, nämligen Mustang som nu kommer i eldrivet suv-coupé-utförande.

Ford Mustang Mach-E kommer i en mängd olika versioner. Det större batteriet ger en räckvidd på upp till 48 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Mustang Mach-E får även snabbladdning på upp till 150 kW och nytt infotainmentsystem.

Svensk lansering blir under 2020.

Andra viktiga nyheter: Suv-modellen Ford Kuga kommer i nytt utförande, och även som laddhybrid.

Honda e

Hondas lilla eldrivna nykomling ska locka köpare med rolig design. Räckvidden är dock betydligt kortare än för exempelvis Renault Zoe – Hondaköparna får hålla tillgodo med drygt 22 mil. Även prislappen är hög: instegspriset ligger på 370 000 kronor.

Jaguars och Land Rovers laddhybrider

Vid sidan av Jaguars helt eldrivna bil I-Pace kommer nu flera nya laddhybrider från Jaguar- och Land Rover-koncernen. Suvarna Jaguar F-Pace och E-Pace samt Land Rover Discovery Sport, Land Rover Discovery, Range Rover Evoque och Range Rover Velar ska få laddhybridteknik inom en inte alltför avlägsen framtid.

Kia Ceed och XCeed Plug-in Hybrid

De här modellerna kan definitivt bli några av Sveriges mest sålda laddhybrider, och särskilt då kombiversionen av Kia Ceed. Modellerna får en bensinmotor som kombineras med eldrift och upp till sex mils elräckvidd. Priserna börjar på 339 900 kronor.

Andra viktiga nyheter: Även stora suven Kia Sorento kommer i nytt utförande. Detta blir en utmanare till Volvo XC90 med lägre pris. Kommer även som laddhybrid.

Mazda MX-30

Mazdas första elbil blir en liten suv med bakhängda bakdörrar och förhållandevis litet batteri på 35,5 kWh. Det ger en räckvidd på 21 mil vilket är betydligt kortare än andra nya elbilar, och det beror enligt Mazda på att de flesta köpare inte behöver köra längre än så om de laddar bilen hemma.

Bilen börjar levereras i år och kostar från 349 900 kronor.

Mercedes nya laddhybrider

Mercedes har flera nya laddhybridmodeller på gång. Till att börja med kommer A-klass och B-klass båda som laddhybrider i form av Mercedes A250e och B250e. Bilarna ska klara mellan fem och sju mil på el enligt WLTP-körcykeln.

Bland de större modellerna kommer suvarna GLC och GLE som laddhybrider. Den större Mercedes GLE350de får dieselmotor och räckvidd på upp till tio mil. Den här modellen får även dragkrok och snabbladdning.

Den något mindre Mercedes GLC300e får bensinmotor och fyra mils elräckvidd.

Mini Cooper SE

Redan för tio år sedan visade Mini upp en eldriven version av den moderna Hundkojan, men det är först nu som modellen blir verklighet. Mini Cooper SE, som den heter numera, har en elmotor på 184 hästkrafter, räckvidd på mellan 23 och 27 mil enligt WLTP-körcykeln och snabbladdning på 50 kW. Pris från 359 000 kronor.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi fick till en riktig försäljningssuccé med suv-modellen Outlander, som länge varit en av Sveriges mest sålda laddhybrider. Men modellen lanserades 2013 och det är alltså hög tid för en ersättare.

Nya generationen Mitsubishi Outlander ska enligt uppgift presenteras i november och då är det heller ingen högoddsare att det även dyker upp en laddhybridversion med modernare teknik och längre elräckvidd.

Nya Outlander blir något större än idag och får kantigare design.

Opel Corsa-e

Med en räckvidd på 33 mil enligt WLTP-körcykeln och en prislapp på 349 900 kronor ska Opel locka elbilsköpare med nya småbilen Corsa-e. Även nya koncernsyskonet Peugeot ska lansera en elbil på samma tekniska grund i form av Peugeot e-208.

Polestar 2

Volvos prestandamärke Polestar ska börja leverera sin första elbil i år. Polestar 2 får ett batteripaket på 78 kWh och en räckvidd på upp till 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Fokus ligger på prestanda och det märks inte minst på effekten (408 hästkrafter) och accelerationen (0–100 km/h på fem sekunder).

Priset för lanseringsversionen ligger på 659 000 kronor, men billigare versioner lär lanseras senare.

Renaults nya laddhybrider

Renault ska börja sälja en laddhybridversion av kompaktsuven Captur. Modellen, som heter Renault Captur E-Tech, får ett 9,8 kWh-batteri, en 1,6-liters bensinmotor och upp till 6,5 mils räckvidd på el.

Senare ska även Renaults utmanare i Golfklassen, Megane, komma som laddhybrid.

Seat el-Born

Volkswagens koncernsyskon Seat ska börja bygga en eldriven version av Volkswagen ID 3. Tekniken under skalet blir ungefär densamma, men designen kanske faller fler i smaken?

Andra viktiga nyheter: Även Seat Leon, den spanska versionen av Volkswagen Golf, kommer i ny upplaga.

Skoda Octavia

Även om det kanske inte ser ut så kommer Skoda Octavia i en helt ny generation med högre tekniknivå och bättre utrymmen. LED-strålkastare, modernare infotainmentsystem med pekskärm och mildhybridsystem står på menyn.

Annars är största nyheten att Skoda Octavia nu kommer som laddhybrid med en förväntat rimlig prislapp. Laddhybridtekniken hämtas från Volkswagen Golf och Passat vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor plus eldrift och framhjulsdrift. Elräckvidden hamnar på sex mil enligt WLTP-körcykeln.

Andra viktiga nyheter: Även den större modellen Skoda Superb kommer som laddhybrid och kallas då Superb iV. Här hamnar elräckvidden på 5,5 mil.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Toyota har främst koncentrerat sig på "vanliga" hybridmodeller utan laddsladd, men 2020 kommer storsäljande suven RAV4 som laddhybrid.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid blir en tuff utmanare för Mitsubishi Outlander PHEV och lockar med snabbare acceleration än i RAV4 utan laddsladd och en elräckvidd på ungefär sex mil enligt WLTP-körcykeln. Leveranserna körs igång i sommar.

Volkswagen ID 3

Volkswagens miljardsatsning på elbilar efter dieselskandalen inleds med ID 3-modellen som ska börja levereras i sommar. Pris från 350 000 kronor och kommer i tre olika versioner: med 33, 42 eller 55 mil.

Andra viktiga nyheter: Även Volkswagen Golf kommer i helt ny upplaga med flera tekniknyheter och mildhybridiserade motorer.

Volvo XC40 Recharge

Volvos första nya elbil heter XC40 Recharge och ska börja levereras i år. Räckvidden hamnar på 40 mil enligt WLTP-körcykeln och bilen ska locka med imponerande prestanda tack vare de 408 hästkrafterna.

Prislappen på 700 000 kronor för den välutrustade R Design-versionen lär nog avskräcka en del köpare, men förhoppningsvis kommer billigare versioner senare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.