Den som vill lägga rabarber på ett exemplar av e-tron kan betala en depositionsavgift på 20.000 kronor.
Mot slutet av detta år lanseras e-tron, den första helt eldrivna bilen från Audi. På bilsalongen i Genève visades en specialmönstrad prototyp upp och nu kan den som är intresserad av att köpa e-tron lägga 20.000 kronor av den totala köpesumman för att få en plats i kön. Det finns inga svenska priser på e-tron än, men den förväntas kosta 80.000 euro i Tyskland, motsvarande drygt 810.000 svenska kronor. Enligt Audi i Sverige har 10.000 svenskar visat intresse för bilen, men det återstår att se hur många av dessa som betalar depositionsavgiften.
Audi e-tron är 4,88 meter lång och 1,93 meter bred och placerar sig storleksmässigt mellan Q5 och Q7. En elmotor på framaxeln och två på bakaxeln genererar upp till 370 kW med boosteffekt. Med hjälp av vridmomentet 800 Nm går noll till hundra kilometer i timmen på 4,6 sekunder. Räckvidden sägs vara 50 mil. Bilen driver på alla hjul med hjälp av en elmotor på framaxeln och två på bakaxeln.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
Audi e-tron är 4,88 meter lång och 1,93 meter bred och placerar sig storleksmässigt mellan Q5 och Q7. En elmotor på framaxeln och två på bakaxeln genererar upp till 370 kW med boosteffekt. Med hjälp av vridmomentet 800 Nm går noll till hundra kilometer i timmen på 4,6 sekunder. Räckvidden sägs vara 50 mil. Bilen driver på alla hjul med hjälp av en elmotor på framaxeln och två på bakaxeln.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaehhh... att man är idag och att det blir ännu bättre imorgon...
Jawhol!!! Isch liebe disch. Gutten morgen!
Är det elversion av kommande Q8 vi ser, eller något helt annat?
Vad är det för dumheter med bokningsavgift? Att Tesla är kort om stålar och behöver cash i förskott är förståeligt men Audi? Korkat.
För att vara batteribil ser den ju riktigt normal ut.
Men fortfarande en variant av Audis järngrind i fronten, även om den när något mindre så behövs den knappast, intaget till kondensorn behöver ju inte vara så stort och kunde gärna placerats längre bak.
Märkligt f.ö. att trycka "Bromsa" på Swempas fråga!
@Ander.J, Beteckningen till trots så ligger kommande Q8 under Q7 i storlek. Förhållanden ungefär som Bmw X5 och X6.
Märkligt med deposition på en bil från en stor tillverkare som har mycket dyrare modeller i sitt program som man inte behöver göra det på.
Men antagligen ett sätt att skapa en hype kring modellen...
Det är väl inte så konstigt att Audi oxå vill ha deposition - alla biltillverkare tar efter Tesla i det mesta, även om de och många i "publiken" ratar denna geniala biltillverkare, som tänker utanför den berömda boxen.
Bilen ser ju riktigt Audi ut, så det kan ju kanske kittla ägare av fossila Audis idag, även om den blir dyrare än de nog tänkt sig..
Råkade se att sidospeglarna är otroligt små. Då kan det nog vara så att Audi blir först med att ha sidovinklar i en display i bilen. Skulle nog tippa att det är kameror. Ganska smart om jag får säga det själv.
Och när ska man börja bygga snabbladdare så att bilen går att använda för långresor? Innan det finns är den ju helt ointressant.
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.