Fabriken i Chengdu har rullat igång produktionsbandet. Första exemplaren av laddhybriden Polestar 1 når kunderna före årets slut.
Tidigare har Polestar byggt ett fåtal verifieringsprototyper i Göteborg, som sedan har genomgått diverse tester för att bevisa sin duglighet. Nu är företaget nöjda med resultatet och märkets första bil, laddhybriden Polestar 1, har börjat serietillverkas i kinesiska Chengdu i en nybyggd fabrik.
På tre år ska det göras 1.500 bilar och de första exemplaren levereras till ägarna innan slutet av 2019.
– Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
– Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Polestar 1 beskrivs som en exklusiv prestandahybrid med chassi i kolfiber och prestanda på 600 hästkrafter och 1000 Newtonmeter i vridmoment.
Efter fabriken i Chengdu öppnar Polestar ytterligare en tillverkningslina i kinesiska Luqiao i början av 2020. Där ska Polestar 2 sättas samman, en helt eldriven bil.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar?
Efter fabriken i Chengdu öppnar Polestar ytterligare en tillverkningslina i kinesiska Luqiao i början av 2020. Där ska Polestar 2 sättas samman, en helt eldriven bil.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.