På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en VW Golf Variant Multifuel från 2009 i december. Den har gått runt 20.000 mil och har bara en ägare före mig. Jag ringde henne innan jag köpte den, och hon berättade då att hon aldrig kört på etanol.
Min fråga är: kan jag börja köra på etanol rakt av, nu efter tio år och 20.000 mil, när det bränslet aldrig använts tidigare i bilen? Eller kan något gå fel? De mekaniker jag frågat har sagt allt från ”tanka aldrig etanol” till ”det blir nog inga problem”. Vad säger Vi Bilägare?
Eric Nordlund, Kåge
Svar:
Det finns ju absolut en ekonomisk anledning att köra på etanol, eftersom bränslet nu är rejält mycket billigare, samt att det bränsle som tillverkas i Brasilien och i Sverige görs i anläggningar som drivs av biobränslen. Klimatpåverkan är med andra ord mindre med etanol. Att du får olika svar, beror nog på vilka erfarenheter personerna i fråga har. Motorerna var ju egentligen tillverkade för fossil bensin och olika tillverkare lyckades olika bra med konverteringen. Det uppstod en hel del problem de första åren, till och med rena haverier. Det berodde förmodligen till stor del på att etanolen inledningsvis hade höga sulfathalter som gav problem med igensättning av spridarmunstycken. Numera är sulfathalten begränsad genom en standard för bränslet.
Såvitt jag känner till hör inte VW till de bilar som hade några särskilda problem med att klara E85. Så det finns inga skäl att inte köra på etanol om du följer tillverkarens instruktion. VW rekommenderar att man kör en tank med vanlig bensin var 1 500:e mil, för att spola bort avlagringar i bränslesystemet, som annars kan orsaka misständningar.
Följ också serviceschemat, som på etanolbilar kan innebära kortare intervall mellan servicetillfällena.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men som alltid när man byter bränsle i dessa bilar - se till att köra bilen i vart fall 15 minuter när man åker ifrån macken så att styrsystemet hinner ställa om sig innan man stänger av motorn. Annars kan det bli lite struligt med verkstadsbesök som resultat.
Man får nog räkna med att byta bränslefilter om den gått så lång på bensin.
Etanolen löser vaxavlagringar från bensinen och det kan ge problem efter en tid.
jag frågade ViB om man kan köra på etanol i en VW GOLF 1,2 TSI 2016 men får inget svar. Någon annan som vet om man kan köra med 50/50 i en bensinbil utan att den tar skada.
Jag har ännu aldrig sett att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att köra på Etanol under de 10 år jag ägt en etanolbil. Man glömmer alltid att påpeka att bilen drar 40% mera ( Megane) med Etanol. Räkna hem det den som kan. Datorerna i bilen är oftast glädjemätare, så räkna inte förbrukningen med hjälp av den. Byte av olja och bränslepump tillkommer. Kolla vad ett byte av bränslepump kostar.
@gran, det går oftast alldeles utmärkt, jag har blandtankat i flera fabrikat och det är få som protesterat. Det som händer om man inte gjort någon konvertering för E85-drift är att motorlampan tänds när det blir för hög etanolinblandning, men den har slocknat vid fyllning av mer bensin.
Byte av bränslepump behövs inte vid blandtankning, men krävs ibland vid konvertering.
Däremot kan vissa obehagliga besvär uppstå på bilar som gått långt på bensin, läckande ledningar, anslutningar och filter där ett tätande vaxskikt från bensinen löses upp av spriten, så det måste kollas, däremot är det en myt att E85 löser upp tätningsmaterialet.
Lönsamheten kan ju diskuteras, vi har räknat med att om E85 är ca 4:- billigare än bensin blir det billigare, men givetvis tätare tankningar. Förbrukningen ökar med ca 30% vid ren E85 drift, men det kan bli mer beroende på om man har blyfot eller filttoffla, de flesta motorer får högre effekt, speciellt turbomotorer där effekten kan öka med 30%!
Oljebyte behöver normalt inte ske tidigare, mer än 1500 mil mellan oljebyten ska man inte köra oavsett tillverkarrekommendationer och bränsle om det inte sker på kort tid, t.ex. taxi som kör det på kanske ett par månader och då blir det andra kostnader.
Borde inte eventuellt vax lösas upp av den låginblandning av etanol som finns i all bensin i Sverige?
@PREVIA
Det krävs tydligen en viss koncentration för skiten att släppa, jag har kört med 30 % utan att det hänt något, men vid 50 % började det läcka, men det är ju inget exakt prov precis.
Men man ska vara beredd på ett filterbyte, men det kan ju vara vettigt att göra ändå efter så lång tid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.