Nästa artikel
Nu är fyra av fem bilar i Norge eldrivna
Nyheter

Nu är fyra av fem bilar i Norge eldrivna

Publicerad 3 januari 2023 (uppdaterad 3 januari 2023)
Nu består nybilsförsäljningen nästan uteslutande av elbilar i grannlandet.

Norges ambition att tidigt ställa om till elbilar är vid det här laget vida känd. Landet har satt som mål att all trafik ska klara sig utan fossila bränslen, redan år 2025. Det främsta incitamentet för att nå detta mål består av kraftiga statligt finansierade subventioner vid köp av en ny elbil, samt flera förmåner i vardaglig trafik som fossildrivna bilar inte får.

Det har bland annat rört sig om tullfria zoner i storstäderna och rätt att utnyttja samma körfiler som kollektivtrafiken. Den senare förmånen togs dock senare bort. Förmånen drogs tillbaka efter att andelen elbilar ökat så till antalet att även filerna för kollektivtrafiken påverkades negativt, med köbildningar på grund av det ökade trafikflödet som elbilar utgjorde.

Arbetet har dock gett önskad effekt. Redan år 2020 bestod hälften av alla nya sålda personbilar i Norge av en elbil. Fortsätter vi till den sena halvan av april, 2022, ser vi nästa milstolpe i landets ännu pågående elbilsresa. Då kunde Norge slå fast att det fanns 500 000 elbilar i landet. Intresset har heller inte mattats av. 

De tre mest populära elbilarna i Norge är Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq

Tesla Model Y toppade den norska registreringsstatistiken förra året.

Enligt den norska motsvarigheten till Transportstyrelsen utgjorde elbilar hela 79,3 procent av alla nysådda fordon under år 2022. Det innebär att fyra av fem bilar som registrerades nya i Norge under 2022 var en elbil.

De tre mest populära elbilarna i den norska nybilsstatistiken i fjol var Tesla Model Y (4 524 ex), Volkswagen ID.4 (2 075) och Skoda Enyaq (1 339). Svenska Polestar levererade sammanlagt 4 698 bilar till Norge under föregående år. Listan omfattar också, för oss nordbor, de kinesiska nykomlingarna Byd (2 655 exemplar) och Honqqi (2 087 exemplar).

Statssubventionerna har kostat Norge stora pengar, men landet räknar med att det kommer att vara värt detta. I takt med att de fossildrivna fordonen mer eller mindre fasar ut sig själva utgår norska myndigheter att elbilsmarknaden i landet ska skapa sig själv och att man från statligt håll på sikt kommer kunna upphöra med subventionerna.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat ökar elbilsförsäljningen även i Sverige. Allt som allt registrerades 95 000 nya elbilar i Sverige under år 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (36)

  • 11 januari 2023 Kan inte annat än hålla med…
  • 11 januari 2023 På grund av politiska beslut…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.