Batteriföretaget Northvolt har trots stora belopp i bidrag, lån och investeringar inte kommit igång med tillverkningen i den skala som grundaren Peter Carlsson hade hoppats på.
I en intervju med Dagens Industri säger Mark Duchesne, chef för Northvolt Ett i Skellefteå och som tidigare jobbat på Tesla och lastbilstillverkaren Nikola, att slutet på förra året blev det ”värsta kvartalet i min karriär”.
Många batterier har fått kasseras och återvinnas. Nu är förhoppningen att Northvolt ska komma upp i full kapacitet under nästa år.
– Vi är längre bak än där vi vill vara, men vi är troligen där vi behöver vara, säger Mark Duchesne till tidningen.
Northvolts årsrapport för 2023 är inte officiell ännu, men under årets nio första månader gjorde bolaget en förlust på elva miljarder kronor och tillverkade batterier för drygt 210 elbilar, förutsatt att varje elbil har en kapacitet på 60 kWh.
Här kan du läsa vårt reportage från Northvolt Labs i Västerås.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-06-14 06:05 Det ser ut att bli en rysare…
- 2024-06-13 21:51 Det här kommer vara…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.