Chefen för Northvolts stora satsning på batterifabriker, Peter Carlsson, är övertygad om att elbilar kommer klara 100 mil på en laddning om tio år och att alla transporter som är landbaserade är elektrifierade med batteriteknik.
Det säger han i en intervju med Svenska Dagbladet, där han också poängterar att litiumjonbatterier haft mycket hög utvecklingstakt de senaste åren.
– Det som hänt de senaste åren är att vi fått väldigt hög energidensitet i den här typen av batterier, genom att öka nickelhalten i katoden. Det är detta som gör att elbilars räckvidd nu går från 20 mil till 30, 40, 50 mil – och att 60 till 70 mil inte ses som en omöjlighet.
När det gäller framtidens så kallade solid state-batterier, som flera bil- och batteritillverkare nu tittar närmare på, är dock Peter Carlsson lite mer avvaktande.
– Vi är långt ifrån övertygade om att det är den snabbaste vägen att gå, säger han till SvD.
”Vi har fått väldigt hög energidensitet i litiumjonbatterier genom att öka nickelhalten i katoden”
En räckvidd på 100 mil är något som långt ifrån alla är övertygade om. Flera biltillverkare har poängterat att större och tyngre batterier ger högre kostnad, förbrukning och miljöpåverkan.
– Vi kommer inte gå över 100-milsgränsen när det gäller räckvidd även om vi kan. Vi tror inte att så lång räckvidd är nödvändigt, har till exempel Thomas Albrecht, chef för avdelningen som kallas Efficient Dynamics på BMW, tidigare sagt i en intervju med Autocar.
Renault är inne på samma spår.
– En elräckvidd på 80 mil eller mer gör bilen extremt tung, tar mycket plats, är väldigt dyrt och ökar även koldioxidavtrycket för varje kilometer bilen körs. Det är inte vår lösning, har märkets produktchef Guido Haak sagt i en intervju med Automobilwoche.
På torsdag den 15 juni publicerar Vi Bilägare ett reportage om Northvolt. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så håller du dig uppdaterad.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- 19 augusti 2023 Mr Snoid skrev:…
- 13 augusti 2023 Snoid Jo, men oavsett vilken…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.