Nästa artikel
Norskt rederi förbjuder elbilar
Nyheter

Norskt rederi förbjuder elbilar

Publicerad 16 januari 2023 (uppdaterad 16 januari 2023)
Havila Kystruten menar att elbilar är en säkerhetsrisk, eftersom konsekvenserna vid en brand skulle bli för svåra. Men konkurrenten Hurtigruten håller inte med.

Havila Kystruten trafikerar sedan ett år tillbaka kustlinjen mellan Bergen och Kirkenes i Norge – en sträcka som Hurtigruten tidigare hade monopol på.

Färjorna är främst gjorda för att frakta människor och gods, även om det är möjligt ta med bilen ombord. Men efter en regeländring nyligen är en stor del av den norska bilparken bannlyst; varken hybrid- el- eller vätgasdrivna bilar är längre tillåtna.

Orsaken är att batterierna i dessa bilar enligt företaget skulle innebära en säkerhetsrisk vid en eventuell brand.

– Beslutet är taget efter en extern riskanalys som utfördes åt oss. Slutsatsen av den gör att vi har beslutat att inte ha den här typen av bilar ombord på grund av säkerhetsrisken, säger Havila Kystrutens presstalesperson Lasse A. Vangstein till NRK.

– En elbilsbrand blir väldigt varm, det finns en explosionsrisk och det släpps ut giftiga gaser. Det gör att man måste evakuera omedelbart och i värsta fall kan man få ett totalhaveri av skeppet, fortsätter han.

Elbilsbränder är sällsynta

Beslutet kan påverka många bilister. En av fem bilar i Norge, fler än 550 000 stycken, är eldrivna. 

Bränder i elbilar är dessutom mycket sällsynta. Enligt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, den norska motsvarigheten till MSB, är bränder i fossildrivna bilar fem gånger vanligare än i elbilar.

När batteripaketet i en elbil väl börjar brinna kan det däremot vara svårt att släcka. Batterier ger också ifrån sig giftiga gaser när de brinner – men halterna har i tester visat sig vara lägre än väntat

Konkurrenten: ”Inga problem”

Det konkurrerande rederiet Hurtigruten har inga planer på att förbjuda elbilar på sina färjor.
– Vi har fraktat bilar mellan hamnarna i 40 år, och det har inte varit några problem. Vi har inga planer på att sluta med det, säger talespersonen Martin Henriksen till NRK.

Han säger vidare att Hurtigruten gjort egna riskutvärderingar av el- och hybridbilar, men inte kommit fram till samma slutsats som konkurrenten.
– En brand ombord på ett skepp kommer vara allvarlig oavsett om det är en elbil eller en fossilbil, säger han.

Halva Kystruten säger att de är öppna för att åter tillåta elbilar på sina färjor i framtiden. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 17 januari 2023 Nu är väl detta ett ytterst…
  • 17 januari 2023 Alla brinnande fordon är en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.