Ett elektronikfel som påverkar 12-voltsbatteriet gör att Hyundai och Kia går ut med en stor återkallelse. Den omfattar även bilar i Sverige.
Bilarna är av modellår 2023 och 2024. I USA omfattas nästan 150 000 bilar och i Sydkorea har nästan 170 000 bilar återkallats av samma anledning.
Felet ligger i bilens så kallade ICCU-enhet (Integrated Charging Control Unit). Om den inte kan ladda upp bilens 12-voltsbatteri kan bilen bli strömlös, även om det finns ström kvar i det stora högspänningsbatteriet.
Felet kan uppstå av flera anledningar, bland annat om enheten blir för varm under körning och då kan ICCU-enhetens särking skadas. Bilen visar ett felmeddelande och går in i felsäkert läge där motoreffekten begränsas. Om bilen körs länge kan den så småningom tappa drivningen helt.
Problem med 12-voltsbatteriet är vanligt i nya bilar och Vi Bilägare har flera gånger tidigare skrivit om 12-voltsproblem som drabbat Hyundai- och Kia-ägare. Om den här återkallelsen rättar till just det felet är oklart – i tidigare fall har flera ägare vittnat om att 12-voltsproblemen uppstått utan någon förvarning i form av felmeddelanden eller minskad motoreffekt.
I Sverige omfattar återkallelsen Hyundai Ioniq 5 och Ioniq 6 samt Kia EV6.
– Exakt antal bilar har vi ingen information om ännu tyvärr. Ägare till bilar som innefattas av återkallelsen kommer att kontaktas inom kort, säger Tobias Joelsson, pr-chef på Hyundai i Sverige, till Vi Bilägare.
Vi Bilägare har sökt Kia för en kommentar utan resultat.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (42)
- 2024-04-10 20:18 Mari, jag tror du har ett…
- 2024-04-10 19:55 Gaston skrev: Tror faktiskt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.