Nästa artikel
Norra länken smygöppnar
Nyheter

Norra länken smygöppnar

Publicerad 18 september 2013 (uppdaterad 18 september 2013)
Delar av Norra länken, som ska avlasta trafiken i nordöstra Stockholm, öppnar i förtid till en kostnad av 35 miljoner kronor.

Norra länken är ett vägprojekt som gäckat stockholmarna, många har frågat sig om den någonsin ska öppna. Nu börjar dock en invigning närma sig. I december 2015 ska vägen stå klar, men redan nästa vinter ska delar av länken öppnas för trafik.

I dag är nordöstra Stockholm tungt trafikerat, vilket gör att de som har sin resväg genom området ofta hamnar i köer. Det innebär också att de som bor i området tvingas stå ut med buller och föroreningar. Norra länken byggs för att lösa just dessa problem, samt öka säkerheten för oskyddade trafikanter i området.

– Många kommer att glädjas åt ett bättre flyt i trafiken i nordöstra Stockholm, både bilister och boende, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Nästan klart
Både tunnlar och väg ovan jord ingår i sträckan som tidigareöppnas. Än återstår dock att ordna med vägbeläggning och installation av till exempel fläktar, lampor och kameror.

Att öppna delar av Norra länken tidigare är dock inte gratis. Trafikverket räknar med att kostnaderna för Norra länken höjs med 35 miljoner kronor. Dock räknar man också med att samhället tjänar 200 miljoner på delöppningen, i form av bland annat kortare restider för bilisterna.

Diskutera: Hur ser du på att Norra länken öppnar tidigare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-18 17:12
trasten

Kanon!

#2 • Uppdaterat: 2013-09-18 20:58
MrR36

Redan underdimensionerad för den ökande trafiken!! se bara på Södra länken vilket fiasko det är!! ingen höjdare!!

#3 • Uppdaterat: 2013-09-19 11:37
Onehp

Så enkelt är det inte, trafiken i och runt städer har en tendens att öka i takt med infrastrukturens kapacitet ökar och sätter igen ändå, det är bara att titta runt i världen hur det ser ut.
En tunnelbanalinje har samma kapacitet som en motorväg med 5-10 filer i varje riktning, om de 7 av 10 Stockholmare som använder kollektivtrafiken under rusningstid skulle ta bilen, då skulle det inte antagligen inte ens räcka med 10 filer åt varje håll... blir ju kö nån annanstans så att man inte kan köra av om inget annat.

Så om man tycker det är för många köer, så kan man se till att en själv eller andra medtrafikanter väljer andra alternativ... t.ex. cykeln som många irriterar sig över men hade alla dem tagit bilen (90%+ har körkort i Stockholm).... och det är förhållandevis snorbilligt att satsa på cykelinfrastruktur för att få bort bilister som egentligen inte hade behövt ta bilen (hade för mig att typ hälften av trafiken på Essingeleden och Södra länken ska resa inom Stockholm). Bara ett exempel.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-19 11:48
Mattse

Grattis Stockholm! Mer vägar = mer trafik = mer köer.....

#5 • Uppdaterat: 2013-09-19 13:11
kesey

Jag ser det som positivt med norra länken då det området är totalt kaos.
Även om det inte ger de dramatiska förbättringar som sägs, så blir i alla fall området mer logiskt. Tunnlarna får i alla fall bort en del av trafiken ovan jord.
För övrigt så skulle jag absolut cykla mer i Sthlms innerstad om det inte vore förenat med total livsfara. Men i slutänden så måste trafiken minska i innerstaden och om de leder som byggs medför att fler kör runt istället för igenom tullarna så är det enormt positivt för min del.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-19 14:53
Mr.Wheeler

Onehp: Resa kan inom Stockholm kan vara Skärholmen till Kista eller Farsta till Hässelby. Sedan är det så numer att alla jobbar inte i Stockholms City men alla som reser kollektivt mellan norra och södra Stockholm måste genom City. Det som saknas i Stockholm är tvärförbindelser för både kollektivtrafik och bilar. Jag tror Stor-Stockholm behöver en tunnelbaneringlinje som går tex Mörby-Lidingö-Nacka-Skarpnäck-Huddinge-Kungens Kurva-Ekerö-Vällingby-Kista-Mörby och kanske en innerring av tunnelbana/biltrafikskild spårvagn typ Brommaplan- Bromma Flygplats-Friends Arena-Universitetet- Djurgården-Sickla-Björhagen-Enskede-Västberga-Hägersten-Brommaplan. Först då tror jag kollektivtrafiken kan konkurrera med biltrafiken för den som bor i forort/kranskommun och jobbar i annan förort/kranskommun vilket väldigt många gör idag.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-19 15:40
trasten

Nu är ju den här delen av leden främst till för att leda bort den tunga trafiken från Valhallavägen. Den tunga trafiken kommer främst med båtarna från Finland och Estland. Jag tror inte ökad tunnelbanetrafik är lösningen på detta!

#8 • Uppdaterat: 2013-09-19 17:03
milesd

Alla storstäder har mycket trafik .. och dom har även ett antal ringleder, typ 3 i lilla Helsingfors. Förstår inte folk som tycker att Stockholm ska klara sig som det är, att all trafik ska fortsätta köra igenom stadens centrum (= Essingeleden). SJÄLVKLART måste det till alla slags lösningar som Norra Länken m.m. + utbyggd tunnelbana m.m. + se till att 55:an uppdateras mellan Norrköping och Uppsala!!!
Hur mycket kollektivtrafiken än byggs ut så kommer det att finnas bilar som körs i en miljonstad - FATTA!!

#9 • Uppdaterat: 2013-09-20 01:57
lsoderlund

På tok för sent. Den skulle ha öppnat för 3 år sedan. Varför låta byggena ta så lång tid för. Bättre att lägga in treskift från dag ett, och leja in massor med folk för att få det klart snabbt. Det hade samtliga bilister i Stockholmstrakten och alla som skall resa förbi stockholm tjänat på.

Och tjafset om att utöka kollektivtrafiken, varför skall man det när även dem står still i köerna? Förbifart stockholm borde ha gjorts på 70-talet i och med Dennispaketet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.