I en kommentar efter kartellanklagelserna mot den tyska bilindustrin säger Volkswagen att det inte är något konstigt med samarbete mellan tillverkare.
Efter ett extrainkallat styrelsemöte kommenterar Volkswagen nu de kartellanklagelser som riktats mot dem och flera andra tyska biltillverkare.
– Volkswagengruppen har ingen kommentar i nuläget angående detaljerna i de här frågorna eller om de spekulationer som bland annat är ämnet för den här offentliga debatten, säger Volkswagen i ett uttalande.
Volkswagen förnekar inte att det kan ha förekommit möten, men menar att inget har gåt fel till.
– Det är väldigt vanligt för biltillverkare i hela världen att jobba med utbyten av tekniska frågor för att kunna öka farten och kvaliteten på uppfinningarna, säger Volkswagen.
EUs konkurrensmyndigheter ska utreda samarbetet och se om det finns någon anledning att misstänka att regelbrott har inträffat. Fälls någon kan det innebära dryga böter. Enligt uppgifter till Reuters ska Daimler ha tagit kontakt med konkurrensmyndigheterna, vilket skulle kunna innebära att företaget kan få immunitet i frågan.
Diskutera: Tror du att biltillverkarna kommer fällas för kartellverksamhet?
– Volkswagengruppen har ingen kommentar i nuläget angående detaljerna i de här frågorna eller om de spekulationer som bland annat är ämnet för den här offentliga debatten, säger Volkswagen i ett uttalande.
Volkswagen förnekar inte att det kan ha förekommit möten, men menar att inget har gåt fel till.
– Det är väldigt vanligt för biltillverkare i hela världen att jobba med utbyten av tekniska frågor för att kunna öka farten och kvaliteten på uppfinningarna, säger Volkswagen.
EUs konkurrensmyndigheter ska utreda samarbetet och se om det finns någon anledning att misstänka att regelbrott har inträffat. Fälls någon kan det innebära dryga böter. Enligt uppgifter till Reuters ska Daimler ha tagit kontakt med konkurrensmyndigheterna, vilket skulle kunna innebära att företaget kan få immunitet i frågan.
Diskutera: Tror du att biltillverkarna kommer fällas för kartellverksamhet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smart drag av Mercedes. Då finns det sannolikt en möjlighet att EU kommer fram till att samarbetet varit konkurrensdämpande, vilket kommer bli en kostsam historia för de inblandade. MVH AL
Har inget förtroende alls för de tyska tillverkarna för tillfället. Får se om de kommer någonsin kommer att lägga korten på bordet. Tills dess kommer jag garanterat inte att köpa någon av deras bilar. Uppenbarligen bryr sig de flesta inte alls hur mycket det än fuskas, då deras bilar fortfarande säljer som smör. Märkligt.
De enda tyskarna bryr sig om är pengar å makt. Tänk på hur mycket reklam dom gör bara för att få sälja varan klarlägger direkt hur mycket ärlighet dom har.
Ta ett exempel autodoc. Av bara bilreservdelar sidor:mister auto. Onlinebildelar24. Biligadelar. Reservdelar24. Autodoctor. Toppreservdelar. Listan kan göras stor.
Samma företag alla är adresserad till samma adress!
Tyskarna bryr sig om pengar skiter väl fullständigt att det blir fel!
Andra biltillverkare bryr sig inte om pengar fppkp?
Ja det är i vart fall möjligt i en tid där politiker kannibaliserar den egna kroppen.
Givetvis så vet politikerna för de har ibland suttit med själva på dessa möten och kan säkert muta/pressa någon till att ge ut mer detaljerade uppgifter.
Kanske är det början på slutet vi ser vad gäller Tysklands storhetstid och makt i EU. Deras bilmärken har högst prestige och euron har varit en konkurrensfördel. Gamla fina billänder som Frankrike och Italien har förmodligen börjat tröttna rejält på detta. När det nu visar sig att tyskarna satt i system att fuska så borde detta vara måttet som får bägaren att rinna över. Denna bilkris riskerar att bli den största industri-kris Tyskland varit med och när det väl börjat rulla på så hamnar bevisbördan inte på kritiker utan på dom själva. Det kan bli mycket svårt att ta sig ur då till sist även sanningen låter som en lögn. När frågan "har du slutat fuska nu" låter som "har du slutat slå din fru nu"? Skyldig oavsett svar. När sen köparna drabbas med att eftermodifieringar försämrar bilens egenskaper så lär kritiken öka ytterligare.
Vidstige, kanske de monterar bensinmotorer i fortsättningen så är dieselproblemet löst?
Jag tror inte det, Vidstige. Tyska staten ser till att tillverkarna inte drabbas för hårt, eftersom det skulle slå för hårt mot ekonomin. Dessutom verkar kunderna vara mer intresserade av prestige än huruvida tillverkarna fuskar eller inte. Så jag tror nog det kommer att fortsätta gå bra för de tyska tillverkarna, även om mitt förtroende är förbrukat.
Problemet är helt klart att Tyska chefer inte verkar kunna skilja på samarbete och kartell...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.