Nollvisionen som är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige bygger på strävandet efter att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Den beslutades av alla partier i Sveriges riksdag 1997.
Nu tilldelas Sverige priset Prince Michael International Road Safety Award som sedan 1987 årligen ges till aktörer eller organisationer som arbetar förtjänstfullt för en förbättrad trafiksäkerhet. Statistiken talar för att nollvisionen har lett till förbättrad trafiksäkerhet och skapat en långsiktighet inom området.
Priset togs emot av stadssekreterare Carl von der Esch vid en ceremoni i New York igår 2 maj.
Diskutera: Vad tycker du om att nollvisionen prisas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst skall vi ha nollvision. Men till vilken kostnad. Att sänka hastigheterna leder inte alltid till rätt mål. Samma gäller dessa hastighetskameror, skapar mer farliga omkörningar än vad de gör nytta.
För att nå nollvisionen måste Polisen göra mycket mer kontroller vad gäller nykterhet (alkohol och droger). Att stoppa en billist som kör 10 för fort på 90 väg räddar inga liv, men att stoppa en berusad person bakom ratten räddar många liv.
Håller med dig Isoderlund... I sverige så tittar man sig för blint på hastigheterna, kan nog säkert säga att det är inte där problemet ligger. Titta mera på standarden på vägar tex mera 2+2 vägar och verkligen titta på nykterheten.
0 visision? vad gör vi med en sån´ grabb som Ranelid då?? Moped kanske!
Ranelid hoppas alltid på ett "Mirakel" när han är ute och kör.
Jag undrar om det är mest fartdårar som klagar på för lågt skyltade hastigheter och på de svenska vägarnas standard.
Ordet fartdåre har förlorat sin innebörd lite med åren känns det som. Iallafall i vissa kretsar.
John: Alla är ju inte nöjda med 70 km/h på trasiga vägar. Kanske är det dom som är fartdårar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.