Nästa artikel
Nissans huvudvärk fortsätter – fyrdubblad förlust efter krisåret
Nyheter

Nissans huvudvärk fortsätter – fyrdubblad förlust efter krisåret

Publicerad 12 maj 2021
Nissans nya räddningsplan är igång – men ändå fyrdubblas förlusten. Anledningen är pandemin och chipbristen.

Nissan har stora ekonomiska problem. Det står klart efter att den japanska biltillverkaren presenterat siffrorna för senaste räkenskapsåret.

Intäkterna minskade, främst på grund av coronapandemin, och förlusten på 11,5 miljarder kronor blev nästan fyra gånger större än året innan.

Nissan har lagt stora summor på att strukturera om företaget och effektivisera verksamheten. Dessutom sjönk bilförsäljningen rejält under pandemin, något som dock drabbade även andra bilmärken. Nu hotas biltillverkningen även av den allvarliga chipbristen.

Vill minska rabatterna

Inte heller i år planerar Nissan att visa vinst, men företaget siktar på ett nollresultat. En viktig anledning är att Nissan hoppas kunna förstärka samarbetet med Renault när det gäller att spara pengar genom att använda samma batteriteknik i elbilar. Märkena som ingår i samma koncern ska inte längre köpa in batterier på olika sätt.

– Om vi lyckas hitta synergier när det gäller batterier kommer vår allians förmodligen bli den första att uppnå milstolpen en miljon sålda elbilar med samma batterimodul, sa Renaultchefen Luca de Meo under Financial Times bilindustrikonferens.

Nissan försöker nu satsa på ”högkvalitativ” försäljning vilket innebär att bilarna inte ska slumpas bort med stora rabatter. Fokusområde nummer ett är att få lönsamhet i verksamheten.

Räddningsplan

Nissans operativa chef Ashwani Gupta har tidigare erkänt att företaget gjort flera viktiga felsteg. Förra året presenterades en räddningsplan som bland annat går ut på att rensa upp i modellutbudet, snabbare lansera nya modeller och stänga ineffektiva fabriker.

– Vi gick för snabbt fram för att expandera i världen och trodde att den globala bilmarknaden skulle växa och att vår försäljning skulle gå jättebra, har Ashwani Gupta sagt i en intervju med Car Magazine.

Läs också: Vi reder ut: Här är orsakerna bakom bilbranschens nya kris

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.