Trots att nästan alla stora biltillverkare nu storsatsar på eldrift har utvecklingen av förbränningsmotorer inte stannat av. En av biljättarna som fortsätter utveckla vanliga bensinmotorer är Nissan, som nu säger sig ha nått en viktig milstolpe.
I motorvärlden är det svårt att uppnå en verkningsgrad i vanliga förbränningsmotorer på över 50 procent. Toyota har till exempel kämpat för att uppnå 41 procent och för några år sedan kom beskedet att Hyundai siktar på 50 procents verkningsgrad.
Nu påstår sig Nissan ha nått ett ”genombrott” för förbränningsmotorer med resultatet att verkningsgraden höjs till 50 procent som bäst under vissa förhållanden. Det innebär att ”bara” hälften av energin som uppstår slösas bort som värme.
Nissans motor kan inte användas i vilken bil som helst
Men det finns en viktig nackdel. Nissans förbränningsmotor är ingen konventionell motor som kan användas i vilken bil som helst. Den driver aldrig hjulen utan fungerar istället som generator för att ladda upp ett batteri som i sin tur driver bilen framåt. Det finns ingen mekanisk koppling mellan motorn och hjulen.
Tekniken kallas e-Power och har finns i småbilen Note på andra marknader sedan tidigare. Nu kommer tekniken även till nya generationen Nissan Qashqai.
Eftersom motorn inte driver hjulen utan bara laddar upp batteriet kan den nästan enbart arbeta under optimala förhållanden, det vill säga när den ger maximal effekt i förhållande till förbrukning och utsläpp.
e-Power-tekniken innebär att Nissan inte kommer lansera någon laddhybridversion av nya Qashqai. Märket koncentrerar sig på ”vanliga” hybrider som inte går att ladda i uttag, samt helt eldrivna modeller.
Läs också: Nissan om nya tekniken: Bättre än laddhybrid
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.