Crossovern dumpar dieseln och blir antingen mildhybrid eller hybrid där bensinmotorn laddar batteriet.
Designmässigt jobbade man i tredje generationen av Nissan Qashqai efter ledorden "muskulös", "vass", och "modern". Bilen är 3,5 centimeter längre, 2,5 centimeter högre och 3,2 centimeter bredare. Det innebär bland annat att de som åker i Qashqai numera har 1,5 centimeter extra utrymme ovanför huvudet.
Grundplattan är ny, vilket ska ge bättre köregenskaper än förut. Sidospeglarna är monterade på dörrarna i stället för A-stolparna, vilket enligt Nissan ska minimera skymd sikt. A-stolparna är dessutom smalare nu än tidigare. Bagageutrymmet har växt med 74 liter till totalt 504 liter, bland annat tack vare bättre bakhjulsupphängning som gjort att bagageutrymmets golv kunnat sänkas med två centimeter.
Grundplattan är ny, vilket ska ge bättre köregenskaper än förut. Sidospeglarna är monterade på dörrarna i stället för A-stolparna, vilket enligt Nissan ska minimera skymd sikt. A-stolparna är dessutom smalare nu än tidigare. Bagageutrymmet har växt med 74 liter till totalt 504 liter, bland annat tack vare bättre bakhjulsupphängning som gjort att bagageutrymmets golv kunnat sänkas med två centimeter.
Ljuden för blinkers och säkerhetsbältesvarningen har utvecklats med en japansk tv-spelsutvecklare. Infotainmentsystemet har stöd för mobilsammankoppling med Android Auto och Apple CarPlay och det medföljer en mobilapp där man kan övervaka fordonsstatus på distans. Bilen har fått det senaste från Nissan inom förarassistans, som den halvautonoma adaptiva farthållaren ProPilot.
Bland motoralternativen går det inte att hitta någon diesel, utan det är bensin och antingen mildhybrid eller hybrid som gäller. Mildhybriden har en 1,3 liters bensinmotor på 140 eller 158 hästkrafter som får extra knuffar av ett elsystem på 12 volt vid exempelvis start. Växellådan är antingen automatisk CVT eller sexväxlad manuell. För de som väljer det starkare motoralternativet och automatlådan går det att få bilen fyrhjulsdriven.
Det finns också den speciella hybridlösningen e-Power på 190 hästkrafter. Systemet är uppbyggt så att hjulen drivs av en elmotor men batteriet laddas av en 1,5 liters bensinmotor som fungerar som en slags generator som laddar batteriet. Det är första gången e-Power lanseras i Europa. Tidigare har det funnits i Nissan Note i Japan. Bilen behöver alltså inte laddas med sladd, men den behöver däremot tankas. Den kan inte fås som fyrhjulsdriven.
Nya Nissan Qashqai har leveransstart i sommar. Men den som är intresserad av e-Power-drivlinan får vänta till 2022. Några priser är inte satta än.
Nya Nissan Qashqai har leveransstart i sommar. Men den som är intresserad av e-Power-drivlinan får vänta till 2022. Några priser är inte satta än.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.