Nissan kommer tillbaka till Golf-klassen efter nedläggning av förra halvkombimodellen Almera. Namnet Pulsar som ersättaren nu fått har tidiagre främst varit avsett för bilar på högerstyrda marknaden i Asien och Australien. Nya Pulsar har dock inte mycket gemensamt med de bilarna, förutom just namnet.
Nissan Pulsar kan skryta med LED-ljus i strålkastarna som standardutrustning och, enligt Nissan själva, klassens längsta hjulbas (2,7 meter). På längden mäter Nissan Pulsar 4, 39 meter vilket är cirka 14 centimeter längre än måttstocken Volkswagen Golf.
Bilen erbjuds inte med Autobroms i standardutförande utan detta finns endast som en del i tillvalspaktet Safety Shield som bland annat innehåller rörelsedetektorer, dödavinkel- och filbytesvarnare.
Motorerna i Nissan Pulsar är uteslutande turboladdade, från bensinalternativen 1,2 DIG-T med 115 hästkrafter och 1,6 DIG-T med 190 hästkrafter till 1,5 liters dCi-dieselmotorn med 110 hästkrafter. Det är mycket troligt att de två bensinmotorerna kommer erbjudas med Nissans sexstegade manuella växellåda men säkert är att samtliga versioner av Pulsar kommer kunna utrustas med steglösa automatlådan Xtronic.
Försäljningsstarten är planerad till hösten. Ännu finns det inga prisuppgifter för nya Nissan Pulsar.
Diskutera: Tror du att Nissan Pulsar kommer kunna hävda sig i Golf-klassen?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
439 cm är INTE 2 cm längre än Golf som är knappt 426 cm !
Hej Irvor!
Tack för de skarpa ögonen, felet i texten är nu åtgärdat.
Varför kan man inte titta på bildspelet? "Du har inte behörighet till denna sida" står det...
Som sagt... Inte en dag för sent. Ser rätt trevlig ut, om än lite "Toyotatrist" i sin framtoning. Fronten ser riktigt snygg ut!
Kan inte heller se bildspelet :/
Jag slängde ut en fråga i en annan tråd, men jag tänker envisas här också. Är det någon som vet hur mycket på den här bilen som kommer från Renaults hyllor? Tycker att frågan är intressant eftersom det handlar om vad som finns kvar av Nissan. Är det fortfarande en självständig tillverkare eller bygger de bara modifierade Renault-bilar?
Enligt tidigare tråd ska Pulsar byggas i Nissans fabrik i Barcelona. Stämmer det att Nissan och Renault har varsin fabrik i Spanien, eller är det i själva verket Renault Espana som ska bygga den?
Nu ska bildspelet fungera igen!
/Redaktionen
Slagnumret blir väl utrymmena. Höjd 152 (uppgift från nätet)+lång hjulbas är avsevärt större än Golf. Jag misstänker snarast att den är en ny semi-Scenic i kapprock, byggd på den gamla Scenic II-plattformen från 2003, ungefär 3 cm lägre än B-klasse. Därmed blir den väl knappast revolutionerande beträffande teknik och vikt. Inget ont i det -man får applådera att det fortfarande byggs bilar som avses kunna frakta vuxna i baksätet. Vet Raphael något om Renaults och Nissans kommande C-plattform?
Då den är markant högre o längre än Golf så heter konkurrenten snarare Golf Sportsvan !
I det läget vet jag inte om denna har så mycket att komma med...
Nej Pulsar är ingen konkurrent till Golf Sportsvan. Golf Sportsvan är en minibuss, det är inte Pulsar. Pulsar är faktiskt lägre än Peugeot 307, som definitivt räknades som en Golf-konkurrent på sin tid. Peugeot 307 var 157 hög. Och samtida med Peugeot 307 så hade Honda en Civic som också var åt det högre hållet. Sedan dess har bilarna i Golf-klassen blivit lägre... Men Pulsar är på intet vis onormalt hög.
När det gäller baksäten som vuxna kan sitta i, ja det finns ju många bilar som har det. Exempelvis C3 Picasso som jag kör... :) Eller ta Renault Captur... eller för den delen nya 308 SW som har bra benutrymme bak..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.