Efter två år på marknaden och 50 000 sålda exemplar uppdateras eldrivna Nissan Leaf. Utvändigt är förändringen diskret, endast grillen har fått mer aerodynamisk utformning. Mer intressant är i stället att bilens räckvidd med eldrift skruvats upp från 175 till 200 kilometer.
Dessutom har elsystemets komponenter – batteriet undantaget – samlats under motorhuven. Det innebär att plats frigörs i bagageutrymmet, som numera sväljer 370 liter, vilket är 40 mer än tidigare.
För att förbättra komforten har Nissan också låtit montera nya säten. Bland nyheterna finns även en snabbladare som tillval. Ansluten till ett uttag på 32 ampere laddas batteriet fullt på fyra timmar, hälften av den normala laddtiden.
Nyligen meddelade Nissan att priset för Leaf sänks med hela 27 000 kronor. Räknar man med supermiljöbilspremien på 40 000 kronor kostar bilen 302 990 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förändringarna är mycket bra men den är fortfarande lite väl dyr.
Är väl inte så tokigt, men fortfarande dubbelt så dyr som den borde vara för att inte bara passa renläriga miljömuppar och dessa brukar inte ha ens så mycket att betala, tyvärr.
Sedan vore det intressant att få reda på hur man fått fram körsträckan.
Klarar den 200 km i -15 eller +30 graders temperaturer?
Och på hur många ställen finns det möjlighet att ladda från ett 32A uttag?
ett tips till Nissan, uppdatera utseendet nästa gång!! Varför måste elbilar vara så jämrans fula? ja förutom Tesla och Fisker då... Den här ser ju förskräcklig ut, som en tapir i fronten och farmor Ankas bil bak. Det borde lyfta försäljningen rejält, eller anses de mest "hängivna" vara helt okänsliga för design?
Räckvidden kan tydligen vara ännu bättre än vad som indikeras, på grund av ny mätmetod. http://www.digitaltrends.com/cars/2013-nissan-leaf-gets-revised-range-rating-of-75-miles-but-nissan-says-it-can-go-further/
Det är ju glädjande att elbilarna blir allt bättre och billigare men som sagt: VARFÖR måste de särskiljas på ett så anskrämligt vis?
Kan leva med fronten på Leaf men bakdelen är så konstig,opraktisk och oerhört ful att man häpnar.
Med sådana skapelser är det inte konstigt att man ställer sig frågan om tillverkarna faktiskt vill sälja några bilar.
Ser fram emot att få se och testa Golfs version.
Per K, att förlänga räckvidden genom en ny mätmetod verkar väl knappast tillförlitligt?
Vidare i länken framgår det ju att räckvidden är 84 miles vid 100% och 66 miles i sparläge och det är ju långt från de 200km som anges i artikeln.
Men priset $28800 var ju lågt jämfört med det svenska!
Gillar definitivt inte de där "grodögonen" fram
Nej, man blir lite förvånad över formgivningen på de flesta elbilar.
Någon gång har jag tänkt att det är renläriga muppar som bestämt utformning och att det ska se så naturnära ut som möjligt, därav grodögonen.
Men så är det väl inte?
Jag har vid några tillfällen träffat dessa fanatiska missionärer och fått ta del av deras "tillbaka till naturen"-budskap.
Jag kan inte säga att de har fel, mycket är nog sunt, men att de ger sig på formgivning av elbilar stämmer väl ändå inte?
Men det finns ju undantag, Tesla ser ju riktigt bra ut och även Fisker, om man bortser från den hemska grillen, men det är ju inte en ren elbil.
saabnisse Jag tror du missförstod vad som står i Per_Ks länk. Räckvidden har inte ökat pga ny test metod. Den nya modellen testas med en hårdare metod än den gamla, och räckvidden är ändå något bättre. Hade dom testat båda bilarna med samma metod, hade skillnaden varit mkt större (oavsett gammal/ny testmetod). Men precis som du skriver, så behöver nog räckvidden öka ordentligt för att det ska bli intressant för många ändå. Testerna i USA verkar dock vara mer verklighetsnära än dom i EU, då ingen elbil har kommit i närheten av någon deklaration i svenska biltidningars tester.
Ok, men hur ska man då tolka det här.
"Räckvidden kan tydligen vara ännu bättre än vad som indikeras, på grund av ny mätmetod. "?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.