Nissan har tidigare gått ut med att en självkörande bil skulle lanseras 2021. Men så blir det inte – utmaningarna är för stora, enligt märkeschefen Makato Uchida.
– Som biltillverkare ser vi väldigt allvarligt på säkerheten. Därför måste vi vara väldigt försiktiga. Att komma över det är en enorm investering, säger han i en intervju med Top Gear.
Nissan har samlat systemen som kan ta hand om delar av körningen under namnet ProPilot. Dit hör till exempel adaptiv farthållare och filhållningsassistans.
Med den nya eldrivna suven Ariya, som visades upp i konceptform tidigare i sommar, ska Nissan lansera ProPilot 2.0 som även ska kunna köra av och på motorvägar samt köra om andra bilar.
Men helt självkörande blir den alltså inte. Systemet kräver att föraren håller uppmärksamheten på vägen, och det fungerar inte vid trafikljus, med mötande trafik, i korsningar eller rondeller.
Eftersom Nissan blöder pengar och behöver strama åt kostnaderna skulle det förmodligen inte vara något kontroversiellt beslut att prioritera ned satsningarna på självkörande bilar, som slukar stora kostnader. Utvecklingen försvåras av att olika länder har olika regelverk för att testa autonoma bilar.
På frågan om när Nissanchefen tror självkörande bilar dyker upp på vägarna svarar han ”inte snart alls”.
Läs också: ”Sista procenten” är tuffaste utmaningen för självkörande bilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är emot självkörande bilar, tror inte på självkörande teknik.
Han har rätt, enormt många problem måste lösas innan vi får helt självkörande bilar och kostnaderna för detta kommer att bli enorma.
Självkörande är dumheter.
Kan sträcka mig till assistans funktionerna av i dag viket jag tycker är bra och höjer säkerheten.
Jag har inget emot säkerhetsfunktioner som tar över när jag misslyckas, men kör gör jag själv.
Det är bra att Nissan väntar på självkörande bilar, det är inte helt säkert än.
Körde idag ungefär 1 mil på 1 och en halv timme, motorväg nästan hela vägen. Oj vad gärna jag hade haft en självkörande bil där...
Panopticon: Bilar som klarar det självkörande med enbart en hand på ratten finns ju dock redan. :) Helt underbart härligt avslappnande när den fixar både filbyten, omkörningar och av samt påfarter själv.
Henrik: Japp. Det finns ju helt klart grader i helvetet och i detta fallet så hade jag dessutom tillfälligt tagit mig ända ner till Inferno. På grund av att jag skulle frakta stora saker så hade jag bytt bort min Auris hybrid, (tyvärr inga hjälpfunktioner på den men drivlinan är underbar i kökörning,) till en manuell Insignia. Fy fan..
Och i detta fallet hade jag inte haft den minsta hjälp av filbyten, omkörningar eller på/avfarter. Det var rakt fram på samma motorväg hela vägen. Det var väl 4-5 km som tog en dryg timme..
Panopticon: Manuella bilar är som tur är på utdöende. Hur någon endaste människa kan välja det på en vanlig bruksbil är för mig en gåta.....
I det läget är adaptiv farthållare med köfunktion underbart, men då med automat såklart. En adaptiv farthållare på manuell bil tappar ju halva nyttan....
Henrik: Håller helt med. Jag har kört automat dom senaste åren och det finns inte en chans att jag går tillbaka. Känns verkligen 1800-tal. Och den adaptiva farthållaren är kanske den funktionen som jag saknar mest i nuvarande bil. Det lär bli ett krav för mig till nästa byte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.