Snart är det färdigprutat hos Europas Mercedeshandlare. Framöver kommer det vara Mercedes själva som bestämmer vad bilarna ska kosta – och priset i butik kommer inte vara förhandlingsbart.
Mercedes har redan testat sin nya säljstrategi i Sverige och Sydafrika med goda resultat. Nu kommer det rullas ut till fler länder. Det säger Daimlers vd Ola Källenius till Automotive News.
Det har tidigare varit vanligt i bilbranschen att fristående bilhandlare köper in bilar från tillverkarna till rabatterade priser och sedan sätter sina egna prislappar på dem. Men när allt fler väljer att beställa sina bilar direkt från tillverkaren på internet fungerar den modellen mindre bra.
Till skillnad från exempelvis Volvo, som har sagt upp alla sina avtal med sina fristående handlare, kommer Mercedes ha kvar dem. Men i stället för att de sätter sina egna vinstmarginaler på bilarna kommer de framöver att få betalt per bil de säljer direkt från Mercedes.
– Bilhandlarna blir kundservice- och leveransagenter som kan fokusera ännu mer på att kundupplevelsen blir bra, från produktutforskning till leverans, säger Ola Källenius.
Flera andra biltillverkare, bland andra Volkswagen och BMW, testar liknande modeller i olika länder.
Den relativa nykomlingen Tesla valde från början att helt utesluta bilhandlarna från säljprocessen och i stället sköta hela försäljningen själva.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 23 juni 2021 Det blir ju så här: 1) Vid…
- 22 juni 2021 Naturligtvis, pinjong har ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.