Nästa artikel
Nissan återkallar över 900 000 bilar
Nyheter

Nissan återkallar över 900 000 bilar

Publicerad 27 september 2013 (uppdaterad 27 september 2013)
Nissan återkallar 908 900 bilar världen över, varav ett antal i Europa, på grund av problem med gasen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Den Tokyobaserade biltillverkaren Nissan återkallar 908 900 bilar världen över. Den stora majoriteten av de återkallade bilarna finns dock i helt andra delar av världen än Europa. Hela 764 8000 bilar återkallas i Japan medan 98 300 bilar, inklusive några Infinitimodeller, återkallas i USA.

Återkallelsen gäller modeller som tillverkats i Nissans japanska fabriker mellan 2004 och 2013. Bortsett från de storskaliga återkallelserna i Japan och USA ska bilar även återkallas i Europa och Oceanien, hur många bilar det gäller har dock Nissan inte avslöjat än.

Fel på gasen
Bilarna återkallas på grund av ett fel med en sensor i gaspedalen. Om föraren trycker ner gasen i en viss vinkel riskerar bilen att få mindre gas än tänkt och i värsta fall kan motorn stanna helt.

Återkallelsen kommer efter över 1 400 klagomål från Nissans japanska kunder. Nissan känner dock inte till några olyckor eller personskador som ska ha orsakats av felet.

Nissan ska nu byta ut gaspedalerna och åtgärda motorprogrammeringen, vilket tar ungefär 90 minuter.

Diskutera: Hur ser du på återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-09-28 23:01
Pattebb

Håller med dig Shogun...Men det roliga är att VW som aldrig återkallar (förutom i Kina och USA) bara tappar i försäljning och Jes favo märke (Toyota) som alltid återkallar bara ökar!!...lol
Utan Kina skulle lilla fjuttiga VW inte sälja många bilar, men det roliga är att i Kina äger de bara hälften eller 40% av bolagen de har där..VW´s drömmar om att vara största biltillverkaren 2018 är bara en dröm de har för sig själva...

#c • Uppdaterat: 2013-09-29 09:45
Hackenbush

Nja, med en försäljning av 7.8 miljoner bilar detta året enligt prognosen så är knappast VW ett "fjuttföretag"

General Motors hamnar på en försäljning av 7.2. För Toyotas del förutspås en försäljning av 6.7 miljoner bilar.

#d • Uppdaterat: 2013-09-29 10:36
mcregor (ej verifierad)

Tror ni som kritiserar VW på allvar att folk är så dumma att dom fortsätter att köpa dessa bilar i den omfattning som sker om dom skulle vara såååå dåliga som många av er vill påskina ?
I så fall är jag rädd för att ni själva snarare har nån form av problem än att VW skulle ha dessa enligt er gigantiska kvalitetsproblem. Det är nog ingen som förnekar att det finns problem för VW men frågan är om dessa verkligen är mera frekventa än för de flesta övriga märken... Och i de allra flesta fall så kommer den massiva kritiken ifrån ägare av andra bilmärken - alltså sådana som inte överhuvudtaget skulle kunna vara drabbade av de problem ni gång på gång tjatar om. Just nu är det VW som ni tjatar om men det skulle lika gärna kunna vara Opel, Kia, Renault, BMW eller nåt annat märke - och det vore lika tråkigt oavsett märke när det så uppenbart bara går ut på att via tjat och massiv upprepning försöka skada ett varumärke. För ni själva är ju inte den som lidit - annat än i nåt enstaka fall och då ser jag inga problem med att man visar sin ilska.

#e • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Förstår inte att VW & Toyotaälskare alltid ska hacka på varann.
Båda tillverkar överprisade bullerburkar med bristfällig kvalitét, så man tycker att om man gillar det ena märket så borde man ju gilla det andra
Men det kanske är någon slags hatkärlek...

#f • Uppdaterat: 2013-09-29 13:19
mcregor (ej verifierad)

Shogun - du får absolut skriva att Toyota/Lexus/Honda har fungerat bäst för er. Att berätta om egna erfarenheter av olika märken/modeller tycker jag är positivt - bara det inte går till överdrift givetvis och upprepas i mer eller mindre varje tråd. Men det tror jag du håller med mig om. Liksom egna erfarenheter av bilverkstäder vilket är nåt som berör oss alla. Det jag vänder mig emot är att företrädesvis ägare av andra märken skriver ner t ex VW som i detta fall. Visst verkar det finnas problem med t ex en version av DSG-lådan men skall vi vara ärliga så vet vi faktiskt inte omfattningen av detta i vår närhet - alltså i Sverige - och den frågan har t ex AL ställt många gånger. Visst tycks det ske återkallelser i andra länder och om det berör samma problem så håller jag med om att det bör ske även inom EU. Men det blir ofta lite mera "problem" när det klagas än de som eventuellt verifierats och speciellt tråkigt är detta att läsa när de som skriver inte själva drabbats av dessa s k problem eller kvalitetsbrister utan relaterar till nån tidningsartikel eller bara rykten.

#g • Uppdaterat: 2013-09-29 13:46
Raphael

Nissan har sin egen produktion och produktutveckling, även om Nissan köper dieselmotorer från Renault och bottenplattan - plattformen - från Renault. Nissan använder sina egna bensinmotorer etc. Nissan och Renault har en allians som innebär att Nissan äger aktier i Renault och Renault äger aktier i Nissan. Renault och Nissan är alltså självständiga bolag, och denna allians-konstruktion var de först med i bilvärlden - tidigare försök var ju samgående eller att två biltillverkare gjorde ett holding-bolag som ägde de olika tillverkarna.

Och så delar de samma VD, alltså Carlos Ghoshn är VD och styrelseordförande för Renault och VD och styrelseordförande för Nissan.

Om något har fallerat i de japanska fabrikerna, ja då kan man vara rätt säker på att Carlos åker ner och ställer sig på fabriksgolvet och tar sig ett snack med arbetarna. Han är rätt känd för en egen management-stil. En av bilvärldens superstars och en karismatisk personlighet.

#h • Uppdaterat: 2013-09-29 18:34
trasten

Det sitter även Renaultkabelhärvor i en del Nissanbilar, bl,a Juke! Tyvärr!

#i • Uppdaterat: 2013-09-30 09:51
Gäst (ej verifierad)

"Renaultkabelhärvor"?

Nja, tror inte att en enda biltillverkare producerar egna kabelhärvor.
Bosch, Nippondenso finns ju annars. Men gärna en källa!

#j • Uppdaterat: 2013-09-30 11:58
Raphael

Bosch och Siemens ägs av Renault alltså det är franska kabelhärvor, sitter i de flesta bilar idag. :P :) :) :)

#k • Uppdaterat: 2013-09-30 12:49
trasten

Min källa är min handledare på Nissan nordic som varnade oss för de franska kabelhärvorna som sitter i en del Nissanbilar. Han sa att man kan inte lita på kabelfärgerna i härvorna då dessa skiljer beroende på vilken fabrik som tillverkat den. det är även helt annorlunda kabelscheman till de franska härvorna jämfört med de japanska! Jag fick den uppfattningen att fabrikerna där härvorna tillverkas ägdes av Renault, men jag är inte säker!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.