Det kinesiska märket Nio har börjat säljas i Norge och på sikt kan elbilsmodellerna även lanseras i Sverige. Märket satsar stort på batteribytesstationer och inte bara på vanliga snabbladdare.
På onsdagen visade Nio upp den nya suv-modellen ES7. Den skulle egentligen presenteras i april, men nedstängningarna i Shanghai på grund av covid-19 har försenat lanseringen.
Nu är modellen i alla fall officiell. Nio ES7 är helt eldriven, har möjlighet att dela med sig av strömmen från batteriet till andra prylar och finns dessutom med dragkrok och en högsta släpvikt på två ton.
Nio ES7 ska vara märkets snabbaste suv hittills med en 0–100-tid på 3,9 sekunder. Modellen är även kompatibel med Nios batteribytesstationer där köparna kan välja mellan tre olika batteristorlekar på upp till 150 kWh. Det ger en räckvidd på 93 mil, men det är enligt den kinesiska körcykeln och räckvidden blir kortare i den europeiska WLTP-körcykeln.
Nio ES7 har luftfjädring som standard och ett relativt lågt luftmotstånd för att sänka förbrukningen. Interiören ska kännas påkostad och ombonad med ställbart baksäte och funktionen Panocinema som projicerar en 201-tumsskärm för filmvisning om passagerarna tar på sig särskilda glasögon med så kallad förstärkt verklighet.
Kommentarer till artikeln (20)
- 18 juni 2022 Visst är det så 40-talisten…
- 18 juni 2022 saabnisse skrev: Gaston,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.