Det har stormat rejält kring amerikanska uppstickaren Nikola på sistone. Företaget som ska sälja vätgasdrivna lastbilar har hamnat i hetluften efter att grundaren avgått.
Tillsammans med General Motors som strategisk partner skulle Nikola bygga en pickupmodell kallad Badger med både batteri- och vätgasdrift. Planen var att utmana Tesla Cybertruck och konkurrenten Rivian. GM skulle bygga bilen, bidra med batteriteknik och äga elva procent av Nikola.
Nu har GM gjort om avtalet med Nikola. Som en del av det nya samarbetet ska Nikola Badger skrotas. Istället ska företaget fokusera helt på vätgasdrivna lastbilar där Nikola ska använda GM:s vätgasteknik, som inte heller ska ta någon elvaprocentig ägarandel i Nikola.
Alla som bokat en Badger ska få pengarna tillbaka. Enligt företaget var Badger hela tiden beroende på att utvecklingen skedde tillsammans med en större biltillverkare.
Läs också: Nikola visar pickup med både batteridrift och bränslecell
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grundaren avgick snarare för att företaget hamnade i hetluften efter avslöjanden från Hindenburg research om att hela företaget är en stor bluff. Det finns ingen bränslecellsteknik, ingen billig vätgasproduktion, inga vätgasstationer. Utvecklingschefens CV består i att han tidigare jobbade med att laga flipperspel. Den ansvarige för den superbilliga vätgasproduktionen var asfaltsläggare (och bror till grundaren och avgångne VDn). Lastbilsprototypen saknade drivlina och filmades rullandes i nedförsbacke... Gonatt Nikola.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.