I dag tar Vänersborgs tingsrätt ställning till om rekonstruktionen av Nevs ska fortsätta. Om Nevs inte köps upp finns planer på att bli kontraktstillverkare.
Vid ett borgenärssammanträde i Vänersborgs tingsrätt i dag bestäms om Nevs rekonstruktion förlängs till den 29 november. Enligt Nevs själva har flera framsteg gjorts den senaste veckan i kontakten med de två asiatiska intressenterna.
Men Nevs presenterar även ett alternativ som innebär att fabriken upplåts till kontraktstillverkning av andra företags produkter. På så vis ska Nevs kunna bredda sin verksamhet och återigen få in pengar till företaget.
Diskutera: Vad tror du om Nevs förutsättningar att bli kontraktstillverkare?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, varför inte. Alla sätt är bra utom de tråkiga som det så vackert heter.
Tveksamt om dom på kort sikt kan få sådana uppdrag inte minst eftersom bilindustrin i Europa redan nu dras med kraftig överkapacitet i befintliga anläggningar. Det är nog tyvärr bara ett sätt att förlänga pinan...
Varför skulle någon vilja lägga bilproduktion i Sverige, är inte det för dyrt ?
Vi har snart ingen produktion av något kvar då det mesta flyttas till utlandet !
Vår gruvindustri kan de i alla fall inte flytta ut ur landet.
För att heta "National Electric Vehicles Sweden" så har de gjort väldigt få elbilar... Är inte det falsk marknadsföring?
Visst kan de bli kontraktstillverkare, det är ju vad jag förutspådde för länge sedan. Man kan ju mycket väl tillverka både indiska och kinesiska modeller för den europeiska marknaden. Det vore ju ett ekonomiskt bra sätt för dessa företag att komma in i EU-marknaden.
Se hur det ser ut för de flesta marknadsförda asiatiska bilmärken som säljs inom EU, de har även tillverkning inom EU.
Våra gruvor är inte säkra se bara på Pajala där Northland lägger ner...!
NEVS behöver uppenbarligen få använda varumärket SAAB - det framgick klart av uttalanden idag. Det är lika uppenbart att Saab AB INTE tänker låta NEVS använda varumärket SAAB.
Sannolikheten att NEVS skulle få uppdrag - och investeringar - att legotillverka bilar är mycket nära noll. Den som planerar att lägga ut legotillverkning, vill ha professionell partner, som ex. Valmet eller Magna-Steyr i Österrike- inte ett gäng glada amatörer utan pengar i Sverige.
Vi får väl se vad SiggNn säger om mina fabuleringar här: http://www.vibilagare.se/nyheter/nevs-begars-i-konkurs?page=1
;-)
Tjalle, jag håller inte riktigt med dig här. Asiatiska tillverkare kan mycket väl tänkas lägga tillverkning av lämpliga modeller hos Nevs men de inte får säkert inte heta Saab (även om det tidigare funnits både amerikanska och asiatiska märken som hetat Saab, men det var ju under GM-tiden).
Naturligtvis får de konkurrens av t.ex. Magna-Steyr och Valmet, men man ska komma ihåg att i det här läget har asiaterna en magnifik möjlighet att komma in och styra hel produktionen.
Och medverkar man till att ta fram nya premiumprodukter tror jag inte att det är någon omöjlighet att dessa får rättighet till Saab-namnet.
Men utan den här hjälpen (tvångsstyrningen!) är det säkert kört för Kai Johan Jiang & Co.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.